Hlavní obsah

Obchodní centra prožívají renesanci. Investoři do nich vkládají miliardy

3:50
3:50

Poslechněte si tento článek

Po letech nejistoty způsobených pandemií a inflací se obchodní centra v Česku opět dostala do popředí zájmu. Lidé se do nich vracejí nejen za nákupy, ale i za zábavou. Utrácí tam navíc stále více peněz, což přitahuje investory, pro něž nákupní domy představují šanci, jak zhodnotit své peníze.

Foto: Centrum Černý Most

Prodej menšinového podílu Centra Černý Most potvrdil, že investoři mají o tento typ nemovitostí zájem.

Článek

Maloobchodní nemovitosti, kam kromě obchodních center spadají i menší retailové parky, v roce 2024 podruhé za sebou dominovaly českému realitnímu trhu. Podle analýzy poradenské společnosti Knight Frank do nich směřovalo 35 procent z celkových 1,79 miliardy eur (44,7 miliardy korun) investovaných do komerčních nemovitostí.

Značnou roli přitom ve statistikách hrály právě prodeje velkých obchodních center, konkrétně budov Arkády Pankrác a Centrum Černý Most.

Silný zájem investorů o obchodní centra potvrzují i další poradenské firmy. A například společnost CBRE očekává, že hned tak neskončí. „S klesajícími tlaky na růst nákladů a zvyšující se chutí maloobchodníků k expanzi očekáváme zvýšený objem investic do maloobchodních projektů v nadcházejících letech,“ uvedl ve výhledu pro letošní rok Jan Janáček, vedoucí maloobchodního sektoru v CBRE.

I letošní první měsíce ukazují, že jsou obchodní centra mezi investory vyhledávaným zbožím. Příkladem je akvizice fondu Max Realitní, který v lednu koupil za celkových osm miliard korun budovy na dvou prestižní pražských lokalitách. Do portfolia přidal obchodní centrum Atrium Flora v širším centru města a nákupní galerii Myslbek v ulici Na Příkopě.

Podle miliardáře Richarda Morávka, který za fondem stojí, byl Myslbek mimořádnou příležitostí, jaká se na trhu objevuje jednou za několik dekád. „Jde o výjimečný objekt na skutečně mimořádném místě. Jsme přesvědčeni, že má velký potenciál růstu a zhodnocení,“ prohlásil.

Nájemné může růst

V Česku je přibližně 400 nákupních center různých velikostí. Největším hráčem na trhu je skupina CPI miliardáře Radovana Vítka, která vlastní největší portfolio těchto nemovitostí.

Zvýšený zájem investorů vychází z několika faktorů. Obchodní centra se prodávají za ceny, které jsou pro kupce atraktivní. Zároveň s ohledem na vysokou obsazenost dosahující 96 procent nabízejí stabilní zdroj příjmů.

Ty plynou nejen z fixně domluveného nájemného, jehož měsíční výše v prvotřídním obchodním domě v Praze činí v přepočtu zhruba 3500 korun za metr čtvereční. Majitelé center jsou s nájemci zpravidla dohodnuti, že část příjmů dostávají také v podobě procenta z obratu.

Ačkoliv návštěvnost obchodních center stále mírně zaostává za předcovidovou úrovní, meziročně roste. A zvyšují se také tržby obchodníků. Přibližně polovina dotázaných realitních manažerů a expertů oslovených Asociací pro rozvoj trhu nemovitostí navíc očekává, že letos bude možné zvýšit i smluvené ceny nájemného.

Optimismus podněcuje také chování zákazníků. Ti obchodní centra nadále preferují při pořizování nepotravinářského zboží. Růstu segmentu navíc nahrává i to, že je lidé stále častěji vnímají jako místa pro své volnočasové aktivity – například návštěvy multikin či restaurací.

Výběr článků

Načítám