Článek
„Nemohu říct, že by již v mnoha místech došlo k objíždění. Na jaře ale chystáme sčítání dopravy na okreskách, které ukáže, nakolik jde o vážný problém,“ sdělil Právu předseda Svazu měst a obcí František Lukl (bezpartijní).
Ve Středočeském kraji jsou obavy z navýšení počtu kamionů hlavně na nezpoplatněné silnici I/2 z Prahy na Kolín, která vede paralelně s českobrodskou I/12, kde je od Nového roku mýto. „Naší obcí už teď projíždí po silnici I/2 více kamionů než dříve,“ potvrdil Právu starosta Olešky u Prahy Josef Kaše (Cesta k sobě).
Lidé nám chodí plakat na úřad, že se kvůli hluku z kamionů v noci nevyspí
Kostelec nad Černými lesy bojuje proti kamionům peticí. Převzal ji od sousedního Mukařova, kde lidé stejnou petici také podepisují. „Petice poběží do 15. února,“ řekla ČTK starostka Jana Havelková (TOP 09 a nezávislí kandidáti).
E-shop dálničních známek bude stát přes 400 milionů
Peticí chtějí obce dosáhnout i zpoplatnění silnice I/2, což by kamiony mohlo dostat zpět na českobrodskou silnici. Ke sčítání počtu kamionů projíždějících městem chce Havelková využít radary měřící úsekovou rychlost vozidel ve vedlejší obci Krupá.
„Kamiony jsou hrozný problém. Domy jsou staré, nemají základy a lidé nám chodí plakat na úřad, že se kvůli hluku z kamionů v noci nevyspí,“ uvedla starostka.
Objížďka přímo centrem města
Kvůli nově zavedenému mýtu trpí také severočeská Mimoň. Podle vedení místní radnice začaly kamiony objíždět nově zpoplatněný úsek z Jestřebí do Mladé Boleslavi. Objížďka vede právě přes Mimoň, které chybí obchvat, a kamiony projíždějí celým centrem města.
Už se i stalo, že kamiony zablokovaly kruhové objezdy, protože ty na ně nejsou stavěné
„Najíždějí sem kamiony dopravních firem, které jsme tu v minulosti nikdy neviděli, hodně z Polska a Slovenska,“ informoval starosta Mimoně Petr Král (ANO). „Už se i stalo, že kamiony zablokovaly kruhové objezdy, protože ty na ně nejsou stavěné,“ dodal.
Také tato radnice zvažuje, že provede sčítání aut prostřednictvím kamer.
V městysu Všeruby nedaleko stejnojmenného hraničního přechodu je to nyní podle jeho starosty Václava Bernarda (STAN) k zbláznění. „Myslím, že tady dosahujeme rekordního počtu průjezdů nákladních aut. Je jich mnohem víc než před zavedením mýtného. Dřív byly alespoň nějaké hodiny, kdy jich neprojíždělo tolik. Teď je to jeden za druhým bez přestávky,“ posteskl si starosta.
Řidiči kamionů jedoucí ze směru od Prahy do jižních Čech sjedou za Valíkem na Klatovy, ze kterých následně pokračují do Kdyně, kde se dostanou na hraniční přechod Všeruby/Eschlkam. „To je totiž trasa, která jako jediná zůstala bez poplatku,“ vysvětluje Bernard.
Dopravci kvůli mýtu zdražují
Do dopravních kleští se dostala po zavedení mýta na dalších silnicích vesnička Staré Ždánice na Pardubicku. Přes ni se teď řítí kamiony nejen sjíždějící z dálnice D11, ale i ze silnic I/36 a I/37. Vrcholy trojúhelníku těchto silnic tvoří Pardubice, Hradec Králové a Lázně Bohdaneč. Ždánická silnice 333 pomyslný trojúhelník protíná středem.
„S kamiony, které projíždějí naší vesnicí, máme ohromné problémy už delší čas. Zavedením mýta na silnicích první třídy se to rozhodně nezlepšilo, naopak situace je už prakticky katastrofální. Na frekvenci dopravy je to skutečně znát,“ postěžoval si Právu starosta Martin Korunka (Pro Staré Ždánice).
S kamiony objíždějícími dálnici D2 vedou zase marnou válku Hustopeče na Břeclavsku. Už po zavedení mýta na dálnicích začali mnozí řidiči kamionů používat místo dálnice jejího předchůdce, souběžnou silnici druhé třídy. Kamiony má zde od objíždění odradit dopravní značení, zakazující vjezd vozidlům nad dvanáct tun. Svou roli ale zákaz plní jen tehdy, pokud jsou zrovna poblíž na hlídce policisté.
Ve Sněmovně návrh na plošný zákaz
Přes tuto zkušenost mohou právě dopravní značky se zákazem vjezdu nákladních vozidel mnohé řidiče od objíždění odradit.
Podle poslankyně Jany Mračkové Vildumetzové (ANO) by však byl účinnější plošný zákaz jízdy tranzitujících kamionů po okreskách. Ke dvěma novelám silničního zákona, které nyní procházejí schvalovacím řízením ve Sněmovně, proto předložila pozměňovací návrh, aby se nákladním vozidlům o hmotnosti nad 12 tun průjezd silnicemi druhých a třetích tříd zakázal.
Neplatilo by to pro nutnou vykládku a nakládku zboží, obslužné činnosti či pro nezbytné natankování u čerpacích stanic.
Mračková Vildumetzová věří, že její návrh projde, protože jej podporují nejen všichni hejtmani, ale i ministerstvo dopravy. S účinností tohoto opatření lze ovšem počítat až v příštím roce.