Článek
Nenaplnil se tak krizový scénář, podle něhož měl být právě Lanžhot místem největších komplikací v dopravě. Provozovatel mýta CzechToll před pár týdny mluvil až o čtyřicetikilometrových kolonách.
„My jsme vycházeli z dopravního modelu. Ten napověděl, že v rizikové situaci, když se sejde několik faktorů, pak kolona může být až deset kilometrů. Bylo naší povinností na to upozornit,“ uvedl Miroslav Beneš ze společnosti CzechToll.
Čelit náporu aut u Lanžhota pomohlo i rozsáhlé odstavné parkoviště u někdejší celnice, kam policejní hlídka nepřetržitě diriguje přijíždějící kamiony na volná místa. „Kdyby tady dnes nebyla dopravní policie, byla by kolona větší. Patří jim za to dík,“ dodal Beneš.
Ve starém systému výběru mýta bylo zaregistrovaných 458 tisíc vozidlových jednotek. Většina už stihla jednotky vyměnit.
Zvěsti o novince v mýtném u nás dokonale zmátly posádku stříbrné fabie s mezinárodní poznávací značkou Bosny a Hercegoviny. Ti na hranici zastavili a vystáli si frontu na mýto, aby nakonec zjistili, že jim stačí si koupit dálniční známku.
Na jihu Čech bez problémů
Na jihu Čech se v pondělí po zavedení mýtného pro kamiony na některých silnicích provoz obešel bez větších problémů. Ani na výdejních místech, ani u mýtných bran nebo na objízdných trasách, se netvořily kolony.
„Měli jsme z toho trochu obavy, a proto máme u výdejních míst hlídky, které by v případě kolon naváděly kamiony k dalším výdejním místům. Celkem je jich asi 30, ale situace je klidná i u hraničního přechodu v Dolním Dvořišti,“ sdělil Právu v pondělí mluvčí jihočeské policie Jiří Matzner.
„U nás to bylo naprosto bez problémů. Krabičky jsme dostali, teda spíše krabice, protože na rozdíl od německého systému jsou u nás dost velké. Také to nemělo moc velkou kulturu, když byly zabalené v pytlíku jako ze supermarketu, ale jinak v pohodě,“ uvedl řidič Richard Kostlivý. Mýtné brány jsou nově například na silnici I/20 z Českých Budějovic směrem na Plzeň, dále u Vodňan nebo například také u Jindřichova Hradce.
V klidu i na Rozvadově
Celníci i policisté na Rozvadově se shodují, že je dopravní situace v klidu. Mluvčí plzeňských celníků Marcela Kašparová uvedla, že zatím celní správa nezaznamenala žádná provinění.
„Zatím nedošlo k žádnému porušen, všechno je tak, jak má,“ uvedla mluvčí.
Podle policistů přítomných na Rozvadově, kteří se v případě velkého množství kamionů mají postarat o plynulost dopravy, se očekával největší nápor ráno. „Všechno ale probíhá v pořádku, je to jako každý jiný den,“ uvedl jeden z policistů.
O tom svědčí i parkoviště na místě, které je zaplněné kamiony sotva z poloviny. Nad tím, že by se snad našel někdo, kdo si mýto včas nepořídil, se podivil řidič kamionu Petr Hájek.
„To, že je někdo schopný tvrdit, že o tom neví nebo na to zapomněl nebo nějaká podobná výmluva, tak to je diletantství. Jestli se kvůli tomu začnou tvořit kolony, budeme v nich díky těmhle lidem my všichni,“ řekl řidič, který s kamionem jezdí přes 30 let.
V Moravskoslezském kraji bez komplikací
Katastrofické předpovědi provozovatele nového mýtného systému se zatím nenaplnily ani v Moravskoslezském kraji. Na česko-polských i česko-slovenských hranicích byla dálnice v pondělí průjezdná bez komplikací. Řidiči kamionů byli odbavováni průběžně, takže se kolony netvořily.
„Měl jsem obavy, ale do 15 minut jsem byl hotový. Jsou tady tři místa, kde to dělají, a říkali, že i na benzinkách je to možné,“ svěřil se dopoledne Právu polský řidič kamionu, který si vyřizoval palubní krabičku na hraničním přechodu v Českém Těšíně. Také on si postěžoval na velikost mýtné jednotky a to, že jich už má za předním sklem snad osm.
Podle mluvčí moravskoslezské policie Pavly Jirouškové byla v pondělí dopoledne i odpoledne situace v Bohumíně, Českém Těšíně a Mostech u Jablunkova klidná. „Nemáme informace o žádných dopravních problémech,“ sdělila po poledni Právu Jiroušková.