Článek
Lavinu žádostí o prémii však údajně může přibrzdit obava, že zdroje vyhrazené pro vyplácení dotace brzy vyschnou.
Spolkový úřad pro ekonomiku a kontrolu vývozu (BAFA), jenž žádosti o "ekologickou prémii" přijímá, už registruje přes 105 000 žádostí. Právě tolik nových nebo zánovních automobilů se tudíž prodalo díky prémii ve výši 2500 eur (přes 70 000 korun), kterou německý stát poskytuje od ledna. Vláda ze svého balíčku na podporu ekonomiky vyčlenila na šrotovné 1,5 miliardy eur, takže do konce roku může být bonus poskytnut omezenému počtu 495 000 kupců nových vozů.
Lidé se bojí, že koupí auto, ale mezitím prostředky vyschnou
Už nyní však údajně mnoho lidí s objednáním nového automobilu váhá, neboť se obávají, že prostředky pro vyplácení prémie by mohly být vyčerpány dříve, než bude objednaný vůz skutečně dodán a přihlášen. Upozornil na to šéf německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) Matthias Wissmann.
Podle současných pravidel totiž musí žadatel o dotaci předložit kupní smlouvu k novému autu, protokol o uvedení vozidla do provozu i potvrzení o seštrotování starého vozu.
Wissmann navrhuje, aby byla prémie garantována už čekatelům na objednaný vůz, jehož dodání může trvat až měsíce. Mělo by stačit předložení smlouvy o budoucí koupi vozidla. Prémie by však byla odeslána na konto kupujícího až po předložení dokladu o sešrotování starého vozu i certifikátu o uvedení nového auta do provozu. S takovou úpravou už vyslovila souhlas například vládní Křesťanskosociální unie (CSU).
Kritici: Podporujete cizí automobilky
Kritikové šrotovného například z opoziční liberální FDP se domnívají, že štědrá dotace pomáhá zahraničním automobilkám, mimo jiné z Česka, Rumunska, ale i Japonska.
V prvních únorových týdnech pocházela více než polovina automobilů prodaných díky šrotovnému od domácích výrobců, potvrdil VDA. "To ukazuje, že máme i u malých vozů a v kompaktní třídě vynikající nabídku," řekl Wissmann deníku Südwest Presse.
Svaz německého automobilového průmyslu počítá s tím, že díky prémii se prodá navíc 200 000 až 400 000 automobilů. Na odbyt jdou přitom hlavně menší vozy, nadále dramatický je naopak pokles prodejnosti užitkových vozů. Jejich výrobci v tomto roce počítají s propadem odbytu v Německu o 40 až 70 procent.
Pozitivní dopady prémie si pochvaluje například koncern Volkswagen, pod něhož spadá i česká Škoda Auto. "Máme záplavu objednávek na Fox a Polo, ale také na golfy," potvrdil v pondělí předseda závodní rady VW Bernd Osterloh. Volkswagen sice tento týden pozastavil práci v mnoha svých provozech, včetně mateřského závodu ve Wolfsburgu, ale krácení práce plánované na březen bylo zrušeno.
Osterloh se vyslovil také pro zavedení celoevropského šrotovného. Podobná opatření dosud přijaly Francie a Itálie.