Hlavní obsah

O podvodech s emisemi šéf Volkswagenu věděl, sám je utajoval, píše Bild

Bývalý generální ředitel německého automobilového koncernu Volkswagen Martin Winterkorn věděl o manipulaci s měřením emisí ještě před tím, než problém odhalily americké úřady a podílel se na jejím utajování. S odvoláním na důvěrné dokumenty z podniku o tom informoval německý list Bild am Sonntag.

Foto: Wolfgang Rattay, Reuters

Martin Winterkorn loni v září kvůli skandálu odstoupil z funkce.

Článek

Winterkorna o ilegálním softwaru již koncem loňského července informovali pracovníci, kteří software vyvinuli, napsal německý nedělník. Winterkorn prý souhlasil s tím, aby zaměstnanci Volkswagenu při jednáních o této problematice v USA poskytovali pouze neúplné informace.

Bild má k dispozici memorandum Volkswagenu z 30. července 2015 označené jako „Souhlas diesel USA”. V něm se mluví o tom, že při jednání s šéfem kalifornského úřadu na ochranu ovzduší Albertem Aylou budou informace o „problémech s dieselovými motory” poskytnuté jen částečně. „Tento postup schválil prof. Winterkorn 28. července,” píše se v dokumentu.

O den dříve proběhla ve Volkswagenu porada, která se záležitostí zabývala. „Bavíme se o CO2 (oxidu uhličitém)?,” cituje Winterkorna Bild. „Ne, jde o oxidy dusíku,” zněla odpověď. Ještě ten večer věděl Winterkorn vše, tvrdí německý list.

Po skandálu odstoupil

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Volkswagen následně přiznal, že software instaloval po celém světě do zhruba 11 miliónů naftových aut, včetně zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Winterkorn loni v září v důsledku skandálu odstoupil z funkce, v čele koncernu ho nahradil Matthias Müller.

Volkswagen si vyhradil stranou na výdaje spojené s řešením skandálu 16,2 miliardy eur (téměř 440 miliard Kč). Analytik Frank Schwope ze společnosti NordLB ale v létě odhadl, že skandál bude stát automobilku 25-35 miliard eur (675-945 miliard Kč).

Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že v USA za urovnání vládních a spotřebitelských žalob souvisejících se skandálem zaplatí až 15,3 miliardy dolarů (368 miliard Kč). V srpnu se navíc dohodl, že za problémy spojené se skandálem odškodní také své americké prodejce. Podle zdrojů agentury Reuters automobilka na toto odškodnění prodejců vynaloží více než 1,2 miliardy USD.

Majitelé dotčených vozů v USA se podle červnové dohody mohou rozhodnout, zda budou požadovat úpravu auta, nebo aby Volkswagen jejich vůz odkoupil. Dohoda také předpokládá, že majitelé obdrží odškodné 5100 až 10 000 dolarů (123 000 až 241 000 Kč). Volkswagen však odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodil také evropské zákazníky.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám