Hlavní obsah

O dřívějších potížích spacích vozů jsme nevěděli, tvrdí po nehodě RegioJet

Vlakový dopravce RegioJet po tragické nehodě v Pardubicích připravuje dokument pro Evropskou železniční agenturu, upozorňující na nebezpečí spacích vagonů rakouského typu s označením Bcmz 59-70. Firma všechny tyto vozy po havárii z minulého týdne vyřadila. Vyšlo totiž najevo, že podobně ničivé důsledky měla už nehoda se stejnými vagony v Salcburku v roce 2018. RegioJet tvrdí, že o tom ale nevěděl.

Foto: Ludmila Žlábková, novinky.cz

Odklízení trosek po střetu vlaků

Článek

„Proces Safety Alert má za cíl informovat o technických zjištěních podobně, jak je to běžné v leteckém průmyslu po vážných incidentech, kdy se doporučení okamžitě vydávají všem provozovatelům stejného typu dopravního prostředku,“ řekla Novinkám mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.

„Toto se mělo stát už v roce 2018 na základě velmi podezřelé nehody v Salcburku, kde se stejným způsobem zlomily dva vagony stejného typu a výrobce,“ dodala.

Podle ní RegioJet informaci o nehodě v Rakousku dříve neměl. „Dozvěděli jsme se ji v pátek při šetření události v Pardubicích a to byl i důvod k okamžitému vyřazení vozů tohoto typu z provozu,“ dodala mluvčí.

Policie po tragické srážce vlaků vyslechla oba strojvůdce a prozkoumává zničený vagon

Krimi

Upřesnila, že zmíněné vozy společnost zakoupila v roce 2015 od Rakouských spolkových drah, které je také doposud provozují. Jednalo se o ojetá vozidla.

RegioJet od soboty vyřadil z provozu všech třináct spacích vagonů rakouského typu, které vlastnil.

Zlomil se rám vozu

V Pardubicích se minulou středu kolem 23:00 srazil rychlík RegioJetu směřující do Košic s nákladním vlakem ČD Cargo. Nepřežily dvě Slovenky a dvě Ukrajinky, dalších 27 lidí bylo zraněno.

Ranní záběry z místa železničního neštěstí v PardubicíchVideo: AP

RegioJet upřesnil, že se při nehodě zlomil rám vozu prvního vagonu, a to v místě mezi prvním a druhým kupé. Část vagonu se tak otočila prakticky do protisměru a právě v prvním vagonu zřejmě slisované plechy připravily o život čtyři ženy.

„Zlomení rámu bylo příčinou toho, že se při nehodě v Pardubicích zcela zlomil vůz a je i příčinou obětí na životech,“ uvedl dopravce.

Rám je základní konstrukce vozu, tedy je to svařený komponent ze silného ocelového profilu, který nese celou vozovou skříň.

Podobně poškozený byl vůz stejného typu i v roce 2018 při nehodě v rakouském Salcburku, kde se zranilo 54 lidí.

Lůžkové vozy s označením Bcmz 59-70 vyrobila kolem roku 1980 rakouská společnost Jenbacher Werke.

Záběry vlakové nehody v Pardubicích z dronuVideo: Martin V

V Pardubicích byla destrukce větší, neboť kvůli hmotnosti vlaku a vyšší rychlosti byla pohybová energie 30 až 50krát vyšší než v Salcburku. „Toto zlomení se v Pardubicích projevilo pouze u tohoto typu vozu, jiné typy se jeví v pořádku,“ konstatoval majitel RegioJetu Radim Jančura.

Druhý a třetí vagon jiného typu totiž při nehodě vyvázly téměř bez úhony, až čtvrtý – opět typu Bcmz – má podle informací Hospodářských novin prasklinu na stejném místě, kde se zlomil první vagon.

„První vůz za lokomotivou byl potvrzen, zatímco další vozy projdou komisionální prohlídkou pod dohledem Drážní inspekce. Finální závěry zatím nemáme, proto nelze nic potvrdit před ukončením této prohlídky,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí RegioJetu.

Devět vozů stejného typu provozují i České dráhy, upozornil server Zdopravy.cz. ČD je ale v posledních pěti letech modernizovaly. „Naše vozy pravidelně procházejí řádnou údržbou a prošly i vyšší obnovou. U našich vozů byla koroze odstraněna a problémová místa byla opravena během opravy vyšších stupňů u certifikovaných opravců,“ sdělil člen představenstva ČD Jiří Ješeta.

„Tyto lehátkové vozy ČD jsou technicky v pořádku a mají veškerá povolení pro bezpečný provoz. Aktuálně není důvod k jejich okamžitému odstavení,“ dodal Ješeta.

Příčinou tragédie byla konstrukční chyba, uvedl RegioJet. Spací vozy stahuje z provozu

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám