Článek
Společnost Booking.com, která sídlí v Nizozemsku, dostala od ÚOHS pokutu 8 336 000 korun na konci roku 2018. Bránila se podáním rozkladu, v listopadu 2019 ho ale tehdejší předseda úřadu Petr Rafaj zamítl, a pokutu tak musel portál zaplatit.
Důvodem pro uložení sankce byly zakázané dohody, které zavazovaly hotely a další ubytovatele poskytovat výhodnější podmínky klientům ubytovaným přes Booking.com, tyto podmínky ale ubytovatelé nesměli nabídnout konkurenčním portálům.
Booking.com podle zjištění úřadu v letech 2009 až 2015 uzavíral zakázané takzvané vertikální dohody s poskytovateli krátkodobého ubytování.
Distributor spotřebičů dostal pokutu, nedovoloval obchodům snižovat ceny
Dohody zajišťovaly on-line portálu lepší cenu i lepší dostupnost pokojů než ostatním rezervačním kanálům včetně samotných poskytovatelů.
Klient tak při využití služby Booking.com dostal nižší cenu, než když využil jiný způsob rezervace nebo kontaktoval hotel či penzion přímo, uvedl úřad. Tento postup úřadu potvrdily stovky ubytovacích zařízení v Česku, které v šetření oslovil.
„Společnost Booking.com tak svým jednáním bránila, aby se na trhu rozvinula konkurence, která by tak v konečném důsledku mohla nabízet lepší ceny a výhodnější podmínky rezervace ubytování zákazníkům vyhledávajícím krátkodobé ubytování,“ uvedl k zamítnutí rozkladu tehdejší předseda ÚOHS Rafaj.
Pokutovaná společnost tehdy ve vyjádření uvedla, že svou cenovou politiku koordinovala v roce 2015 s Evropskou komisí a Evropskou sítí hospodářské soutěže (ECN) ve snaze najít řešení, jež by vyhovovalo členům ECN i unijním právním předpisům o hospodářské soutěži.
Unijní řešení podle Booking.com podpořila většina úřadů pro hospodářskou soutěž v celé Evropě. Rozhodnutí ÚOHS se bránila podáním správní žaloby ke Krajskému soudu v Brně, ten ji ale v roce 2022 zamítl.
Booking.com podal proti rozsudku kasační stížnost k NSS, ani ten ale jeho argumenty nevyslyšel. Pokuta tak definitivně platí, další opravné prostředky společnost k dispozici nemá.