Článek
Propad se koncentroval v jižní Evropě a nejhlubší byl v Portugalsku, kde dosáhl téměř 50 procent. Ve Francii prodej automobilů klesl o více než 20 procent a v Itálii o 17 procent, ve Španělsku naopak stoupl o 2,5 procenta. Německý a britský trh zůstal na stabilní úrovni.
„Jedná se o největší meziroční pokles od loňského června. Většina velkých trhů klesala, překvapivý je zejména dvacetiprocentní pokles registrací ve Francii,“ uvedl Jan Linhart ze společnosti KPMG. Ačkoli je podle něj z lednových výsledků obtížné vysledovat dlouhodobé trendy, odraz nejisté situace v eurozóně je více než patrný.
Výrazně naopak rostly automobilové trhy střední a východní Evropy. Česká republika zaznamenala meziroční nárůst o 10,6 procenta, Polsko o 22,2 a Maďarsko o 43,9 procenta. Nejprudší růst vykázalo Rumunsko, kde počet registrací vyskočil o 86,4 procenta.
Škoda jde navzdory proudu
Nejhlubší ztrátu z jednotlivých automobilek utrpěl francouzský Renault, jehož prodej klesl v lednu o 25,2 procenta. V propadu jej tempem 21 procent následoval německý Opel ze skupiny GM. Odbyt vozů francouzské skupiny PSA klesl o 15 procent a italský Fiat vykázal propad o 16 procent.
Největší evropská skupina Volkswagen zaznamenala nárůst prodeje o 0,7 procenta. Nejsilnějším růstem z masových výrobců skupiny se mohla pochlubit česká Škoda, jejíž prodej se zvýšil o 9,2 procenta.