Hlavní obsah

Nový zabezpečovač zastavuje vlaky zbytečně a zamrzá

4:36
4:36

Poslechněte si tento článek

Už na 620 kilometrech tratí v Česku dohlíží na bezpečnost provozu vlaků evropský zabezpečovač ETCS. Se zařízením, jež umí samo zastavit vlaky v případě hrozící srážky, je ale nezřídka opačný problém. Tento měsíc nechtěně zastavilo více než sto vlaků. Lokomotivám s tímto zabezpečovačem navíc působí potíže sníh a námraza.

Foto: ČD

Lokomotiva Vectron a souprava Comfortjet Českých drah

Článek

S problémy se při hustém sněžení potýkaly vlaky Českých drah už v první polovině tohoto měsíce, hlavně na koridoru u České Třebové.

Jak Novinkám upřesnil mluvčí Filip Medelský, v těchto případech se jednalo o situace, kdy došlo ke vzniku námrazy a ledovky na zařízení Dopplerova radaru, které je umístěno v podvozku lokomotivy a slouží k určení rychlosti.

ETCS (z anglického European Train Control System) je moderní zabezpečovač zaváděný jednotně po celé Evropské unii. V případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví, například v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle. Z různých důvodů ale dochází i k nechtěným zastavením vlaků, takzvaným tripům.

Nový zabezpečovač při nízkých teplotách zastavuje vlaky

Ekonomika

„Palubní jednotka ETCS porovnává údaje z Dopplerova radaru i otáček kol, přičemž disproporce těchto údajů může zapříčinit trip,“ objasnil Medelský. Jinými slovy, jakmile palubní jednotka obdrží zmatečné údaje, spouští nouzové brzdění. Technicky vzato nejde o závadu jednotky, ale efekt je stejný.

Někdy pomohlo jen restartovat systém ETCS a vlak nabral zpoždění pouze pár minut. Jindy ale bylo nutné radar od sněhu očistit, případně vyměnit lokomotivu, což už znamená závažnější zpoždění. I když pro tyto účely může vlak i s nestabilním zabezpečovačem dojet do nejbližší stanice.

Potřeba vyměnit lokomotivu nastala podle Medelského v méně než deseti případech, do toho se ale počítají i jiné důvody než mráz. Každý den přitom jezdí pod výhradním provozem ETCS stovky vlaků Českých drah. Tento provoz platí na hlavních koridorech a postupně se rozšiřuje od Nového roku.

Na nápravě se pracuje

ČD se snaží potíže eliminovat. „Na vozidla nahráváme například nový software,“ popsal Medelský s tím, že podnik využívá i poznatky od zahraničních dopravců. „Také testujeme aplikaci nanonástřiku, který by zabraňoval usazování ledu na radaru,“ dodal mluvčí.

Problém se zpravidla týkal vlaků vybavených starší verzí softwaru palubní jednotky od dodavatele Alstom.

Soukromý dopravce RegioJet na rozdíl od ČD u svých lokomotiv Traxx MS problém kvůli sněhu a ledu neměl. I jeho vlaky ale systém občas brzdí. Takových nežádoucích situací jsou v průměru jednotky denně.

„Příčiny buď souvisejí s vozidlem, nebo s infrastrukturou. O něco větší podíl příčin připadá na mobilní část, tedy na lokomotivu,“ řekla Novinkám mluvčí dopravce Alexandra Janoušek Kostřicová.

I Správa železnic podtrhla, že potíž se dotýká jen zlomku spojů. „Od zahájení výhradního provozu do začátku tohoto týdne se výpadek dotkl spojení s následným preventivním zastavením celkem 135 vlaků. Z celkového počtu zhruba 16 tisíc vlaků vypravených na úsecích s výhradním provozem to představuje méně než procento,“ shrnul mluvčí správy Dušan Gavenda.

To je podle něj lepší bilance, než se před spuštěním ostrého provozu očekávalo.

Ministerstvo dopravy podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv palubními jednotkami, které jsou součástí fungování systému ETCS, částkou ve výši 7,7 miliardy korun. Maximální výše dotace byla 6,75 milionu korun na jednotku nebo 85 procent nákladů. Mobilní jednotka do každé lokomotivy vyjde zhruba na deset milionů korun i více, podle typu a stáří lokomotivy.

Další miliardy korun stálo státní Správu železnic vybavení čidly v kolejích. Celkové náklady zavádění systému na více než 4000 km tuzemských tratí do roku 2030 stát odhaduje na 32 miliard korun.

Správa železnic ukázala systém, který mohl zabránit nehodě v Pardubicích

Ekonomika

Výběr článků

Načítám