Hlavní obsah

Nový zabezpečovač v lednu pohlídá 600 kilometrů tratí

4:00
4:00

Poslechněte si tento článek

Mohl předejít smrtelné srážce vlaků v Pardubicích a dalším nehodám. Evropský zabezpečovač ETCS dovede v případě chyby strojvedoucího automaticky zastavit nebo zpomalit vlak. Během ledna bude ETCS dohlížet ve výhradním provozu na víc než 600 kilometrů hlavních železničních tratí v Česku.

Foto: Správa železnic

Zabezpečovač ETCS v kabině strojvůdce.

Článek

Od prvního dne nového roku funguje železniční zabezpečovač ETCS (European Train Control System) na více než sto kilometrech nejvytíženější trati u nás mezi Přerovem, Olomoucí a Českou Třebovou. Další úseky, mezi Prahou, Pardubicemi, Břeclaví a Ostravou, budou následovat v příštích týdnech.

„Po dvou letech závěrečné fáze intenzívního testování, ladění systému, přípravy dopravců i infrastruktury a sbírání informací z testovacího výhradního provozu na moravské trati mezi Olomoucí a Uničovem tu konečně máme okamžik, kdy startuje toto plošné zavádění vyšší míry zabezpečení české železnice,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). V průběhu ledna bude takto zabezpečeno celkem 622 kilometrů nejvytíženějších tratí.

Z Berlína vyjel první vlak na přímé vysokorychlostní lince do Paříže. Dorazí tam za osm hodin

Ekonomika

Evropský zabezpečovač bude nově dohlížet na přibližně 50 tisíc vlaků měsíčně. Znamená to mírně přes čtyřicet procent celkového provozu v tuzemské síti.

ETCS je jednotný evropský vlakový zabezpečovač, který v případě ohrožení bezpečnosti převezme řízení a vlak zpomalí nebo zastaví. Typicky v situaci, kdy strojvedoucí přehlédne červenou na návěstidle. Funguje díky propojení palubní jednotky a snímačů na lokomotivě s čidly v kolejišti, což jsou dobře patrné žluté obdélníky na pražcích, a také se stožáry podél tratí.

Zabezpečovač neustále vyhodnocuje dění na trati a stanovuje vlaku automaticky maximální rychlost, kterou v ten daný moment může bezpečně jet. Udržuje i odstup od dalších souprav na stejné koleji. Zjednodušeně řečeno ETCS na železnici funguje podobně jako adaptivní tempomaty v autech: oba zastaví před dalším vozidlem v koloně bez zásahu člověka.

Foto: SŽ

Mapa: Zabezpečovač ETCS ve výhradním provozu od ledna

Ministerstvo dopravy podpořilo dopravce při vybavování lokomotiv palubními jednotkami, které jsou součástí fungování systému ETCS, částkou ve výši 7,7 miliardy korun. Další miliardy šly do čidel umístěných v kolejích a datového propojení celého systému.

Schází doškolit tisíc strojvůdců

„Zavádění ETCS je jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice, nejen z pohledu technické náročnosti a vynaložených nákladů,“ komentoval generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

K provozu od ledna je potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS, Drážní úřad jich k přelomu roku evidoval 1803. Nevybavené vlaky na trať ve výhradním provozu nesmí.

„Na 3500 nyní proškolených strojvedoucích znamená, že dopravci mají pokryté aktuální potřeby ke spuštění výhradního provozu dle harmonogramu. Školí se ale samozřejmě dál,“ dodal ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Doškolit je potřeba ještě tisícovku strojvůdců.

Na zavedení výhradního provozu s ETCS mezi Přerovem a Českou Třebovou naváže od 8. ledna 2025 trať mezi Břeclaví a Bohumínem, o týden později to pak bude spojení České Třebové s Břeclaví a od 22. ledna se zapojí i trať mezi Prahou-Běchovicemi, Pardubicemi a Českou Třebovou, čímž dojde k propojení celé hlavní vlakové spojnice Čech s Moravou.

V Česku budou jezdit nové vlaky na baterie

Ekonomika

Výběr článků

Načítám