Hlavní obsah

Nový vlakový zabezpečovač má stále potíže

Moderní evropský zabezpečovač ETCS (European Train Control System) sice nedokáže zabránit srážce vlaku s autem na přejezdu, jak se to včera stalo v Dolní Lutyni, může ale sám zastavit protijedoucí vlaky. Už za rok má být na všech hlavních tratích v Česku, jenže má potíže – zastavuje soupravy častěji, než by měl.

Foto: České dráhy

ETCS se instaluje i do starších lokomotiv řady 362. Na ilustračním snímku na trati do Českých Budějovic

Článek

„Systém ETCS nám začátkem roku poskytl důkaz o své důležitosti, kdy zabránil srážce vlaku s posunovým dílem v Břeclavi při projetí návěsti zakazující jízdu,“ řekl Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Na trati Staré Město u Uherského Hradiště – Břeclav tento měsíc proběhl i víkendový zátěžový test simulující výhradní provoz ETCS.

Ten se prováděl kvůli problémům, které měl systém na podzim na trati s prvním výhradním provozem u nás Olomouc–Uničov. Tam ETCS i bezdůvodně zastavoval vlaky, působil zpoždění a rušení spojů. Vlak brzdil například při ztrátě signálu.

Tragická srážka rychlíku s kamionem na Karvinsku. Strojvedoucí zemřel, 19 lidí je zraněných

Krimi

Ministerstvo dopravy proto nařídilo vytvořit pracovní skupiny ze zástupců Správy železnic, dopravců a dodavatelů systémů i vlaků. Také při uvedeném zátěžovém testu vlaky v pěti případech zastavily kvůli technické chybě ETCS.

Ještě dvakrát se to pak stalo kvůli chybě při obsluze strojvedoucími. Čtyřikrát ale systém vyhodnotil situaci správně a zastavil vlak, když to bylo třeba.

Systémem ETCS jsou vybavené jak koleje, tak i vozidla. Zjistit, kde dochází k chybě, není podle expertů snadné.

Času přitom není nazbyt, neboť od ledna příštího roku by mělo ETCS v Česku ve výhradní provozu zabezpečovat hlavní koridorové trati, například mezi Prahou a Ostravou.

Miliardové investice

Ministr dopravy Martin Kupka přesto věří, že dojde k nápravě a zavádění se stihne včas.

„Tempo příprav se zvýšilo a vzájemná koordinace zlepšila. I situace na trati Olomouc–Uničov, kde se již ETCS používá v plném provozu, se zlepšila a systém zde funguje spolehlivěji než dřív,“ řekl Novinkám a Právu Kupka.

Vyhodnocení testů proběhne začátkem března a rozhodne se o dalším postupu. Společnost Škoda Transportation mezitím například na soupravách RegioPanter zkušebně upravuje pozice antén, což podle Drážního úřadu vedlo ke zlepšení.

Vládní plán počítá s postupnou instalací moderního evropského zabezpečení na 4800 kilometrech vlakových tratí do roku 2030. Celou železniční síť má systém pokrývat do roku 2040.

„Za uplynulý rok jsme do instalace jednotného evropského zabezpečovače na tratích Správy železnic investovali přibližně 2,4 miliardy korun. V současné době je ETCS pokryto 900 kilometrů tratí, zhruba na čtyřech stovkách výstavba aktuálně probíhá a dalších více než 3 300 kilometrů je v přípravě,“ sdělila Právu mluvčí správy Nela Eberl Friebová.

Ve smíšeném provozu už lze pod ETCS jezdit například na koridorech mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné, Břeclaví a Českou Třebovou, Chebem a Berounem, Prahou a Poříčany či na úseku Praha–Votice.

Zabezpečovací zařízení na Olomoucku nečekaně zastavuje vlaky, nabírají velká zpoždění

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám