Článek
„Jde o rekord. Tolik se v Česku nikdy v historii najednou za celý rok nezprovoznilo, a tady to budeme mít v zásadě v jednom týdnu,“ řekl Novinkám generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR Radek Mátl.
Dosavadní rekord padl už dávno, v roce 1997. Tehdy se otevíralo 94 kilometrů nových dálnic. Oproti tomu loni bylo zprovozněno sotva patnáct a půl kilometru.
Od nové D4 na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje již zmizela nákladní auta a dělníci, kteří se tam činili ještě nedávno. Na úseku, jímž se zatím jezdí v provizorních pruzích, se bude stříhat slavnostní páska už příští úterý dopoledne. Zprvu se rozjede jen směr na Prahu a až později odpoledne i na Písek.
Díky 32 kilometrům nové D4 by měla jízda z jižního kraje Prahy do Písku zabrat méně než hodinu.
Spolu s D4 se spustí i provoz střediska správy v Letech, kam se budou sbíhat data z kamer, jichž jsou na dálnici téměř dvě stovky, a odkud budou operátoři nepřetržitě sledovat dění na dálnici.
Kupka se postavil proti kamerové pasti na D4. Měřicí úseky mají být jen dva

Dva dny poté dojde na zprovoznění hned dvou dalších dálničních úseků – na moravské D55 mezi Babicemi a Bzencem a také na úseku D48 u Bělotína v Olomouckém kraji.
A hned za další dva dny, v sobotu 21. prosince, proběhne slavnostní otevření 28,4 kilometru dlouhé části jihočeské D3. Zprovoznění se týká tří samostatných úseků dálnice, a to Úsilné–Hodějovice, Hodějovice–Třebonín a Třebonín–Kaplice nádraží.
Zprůjezdní se tak mimo jiné úsek dálnice, který poslouží jako dálniční obchvat Českých Budějovic.
A nakonec se ještě před koncem roku otevře i desetikilometrový úsek D49 Hulín–Holešov na Kroměřížsku. Zbývajících sedm kilometrů do Fryštáku plánují silničáři zprovoznit v první polovině příštího roku.
Dálnice otevírané do konce roku
D3 Úsilné–Kaplice – nádraží 28,4 km
D4 Příbram–Písek 32 km
D48 MÚK Bělotín–Rybí, I. etapa, 8,2 km
D49 Hulín–MÚK Holešov, 10 km
D55 Babice–Bzenec, 21,4 km
Zdroj: ŘSD
Ředitelství silnic a dálnic původně loni slibovalo otevřít v tomto roce 118 kilometrů nových dálnic. Od dodržení slibu ale nejsou silničáři moc daleko, jelikož deset kilometrů se povedlo otevřít už během léta, konkrétně v úseku D7 u Chlumčan v Ústeckém kraji a na obchvatu Krupé na D6 směrem do Německa.
Dlouhé přípravy
Jak již dříve připustil ministr dopravy Martin Kupka (ODS), rekordní otevírání dálnic v letošním roce není výhradně zásluhou ředitelství a současné vlády, ale bylo možné i díky rozhodnutím a přípravným krokům několika předchozích vlád.
Příprava dálničních staveb v Česku donedávna trvala zhruba 13 let, přičemž v některých případech, jako je dostavba dálnice z Brna do Rakouska, se čeká i desítky let. Když už se podaří stavbu zahájit, je úsek hotový obvykle za tři roky.
Na přelomu roku by délka dálniční sítě v Česku měla dosahovat 1501 kilometrů. Ve výstavbě je aktuálně 257,5 kilometru dálnic, což je rovněž rekord.
Příští rok je v plánu otevření 63 kilometrů nových dálnic včetně několika úseků D35, která spojí severní cestou Čechy a Moravu, a další části karlovarské D6.
Východ Moravy protíná nová, dvacetikilometrová dálnice, otevřena bude do dvou týdnů
