Článek
Ve vzduchu stroj strávil přes čtyři hodiny. Na jeho palubě se nacházelo šest lidí – francouzský a britský testovací pilot a čtyři technici sbírající údaje o letu. Podle pilota Petera Chandlera se letoun choval během letu "mimořádně dobře".
U centrály Airbusu událost sledovaly tisíce diváků, zejména zaměstnanci včetně vedení evropského koncernu EADS, jehož dceřiná společnost Airbus bude dálkový velkokapacitní letoun vyrábět.
Následovat budou v další lety, aby po jejich úspěšném završení mohl být dán A350 do prodeje koncem příštího roku.
Na letounu A350 firma pracovala sedm let a jeho vývoj stál zhruba 12 miliard eur (současných 308 miliard korun). Jeho předvedení tři dny před aerosalonem v Le Bourget u Paříže, který se koná od 17. do 23. června, předznamenává ostrý boj o zakázky mezi evropským výrobcem a americkou společností Boeing s jejím letounem Dreamliner.
Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo světa a mezi aerolinkami si získal velkou oblibu kvůli své úspornosti. A350 má být díky lehkým materiálům z uhlíkových kompozit ve více než polovině celého letadla podobně úsporný a stejně jako Dreamliner je určen pro dálkové lety.
Airbus doufá, že jeho nový stroj naruší vedoucí pozici Boeingu na trhu těchto letounů, zvláště když Boeing narazil s Dreamlinery na problémy s opakujícími se závadami na bateriích.
Podle odhadu Boeingu se v tomto segmentu prodají v příštích dvou desetiletích letadla za nejméně jeden bilión dolarů (zhruba 20 biliónů korun). Airbus už na A350 získal více než 600 objednávek. Dodávky nových strojů s 270 až 350 sedadly, které mají mít dolet 15 000 kilometrů, chce společnost zahájit do konce roku 2014.
Tedy poté, až prvních pět prototypů absolvuje další zátěžové testy i v klasické letové hladině 10 000 metrů nad mořem, stejně jako v jiných výškách, a rovněž v krajních klimatických podmínkách – v arktické zimě či pouštní výhni.