Článek
"Zpočátku nečekáme příliš cestujících, lidé si na nový expres musí zvyknout," řekl poradce Connexu Jiří Mužík.
Cestující, kteří dosud jezdili mezi severočeskou metropolí a Berlínem, museli přestupovat buď v Děčíně na vlak Eurocity, nebo přejet hranici do německé Žitavy a odtud jet do Berlína ještě s přestupem ve městě Cottbus, případně zvolit přestup v Dráždanech.
V každém případě jim cesta trvala nejméně sedm hodin. Z Liberce do Berlína je to přitom necelých tři sta kilometrů. Vlak Connexu tuto vzdálenost ujel za čtyři a půl hodiny.
Souprava je zatím ve zkušebním provozu a může jet maximálně stokilometrovou rychlostí, v Německu rychlostí 120 kilometrů za hodinu. "Na trati z Liberce do pohraničního Hrádku se ani sto kilometrů jet nesmí, což ale nevadí," řekl Mužík.
Nové spojení je třikrát levnější
Za sedmihodinovou cestu s přestupy dosud lidé platili asi 1 300 korun. Jednosměrná jízdenka novým spojem je vyjde na 412 korun. Jediným problémem vlaku je to, že vyjíždí z Liberce ve čtyři hodiny ráno, tedy v době, kdy nejezdí žádné přípoje z okolních měst a nejezdí ani liberecká hromadná doprava.
Vlak pokračuje z Berlína až do Binzu k Baltskému moři a vrací se týž den zpátky do Liberce. Z Berlína vyjíždí v pět hodin odpoledne.
Bez přestupů jen autobusem
Dostat se bez přestupů do Berlína bylo zatím možné pouze v sobotu autobusem ČSAD Semily. "Jezdí hlavně Němci. Je to ale hodně sezónní záležitost," uvedl Jan Křiklán z ČSAD Semily."
Cesta autobusem stojí asi 840 korun, nový vlak je tak stále o polovinu levnější.