Hlavní obsah

Nové superrychlé letadlo má být malé a nehlučné

Právo, vpl

Americká firma vyvíjí tiché a superrychlé dopravní letadlo. Překoná rychlost zvuku, aniž by na palubu pronikly jakékoli výraznější zvuky. Experimentální stroj označovaný jako X-54 už prošel testy hlukové zátěže, potvrdila podle týdeníku Focus firma Gulfstream Aerospace se sídlem ve městě Savannah v americkém státě Georgia.

Foto: Profimedia.cz

Stroj X-54 společnosti Gulfstream

Článek

Nový model má být podstatně menší a úspornější než legendární concorde, jediný dlouhodobě nasazovaný nadzvukový dopravní letoun. Provozovaly jej British Airways a Air France v letech 1976 až 2003 a vyznačoval se hlučností – při startu byl slyšet na vzdálenost osmi kilometrů. Konkurenční sovětský Tupolev Tu-144 byl sice představen dříve, s pasažéry ale létal až od roku 1977, a to pouhých šest měsíců, než došlo k havárii při zkušebním letu nové verze stroje.

Gulfstream, výrobce soukromých malých dopravních letadel především pro movitější klientelu, chce zákazníky a především letecké úřady přesvědčit o tom, že jeho novinka nebude nijak mimořádnou zátěží pro životní prostředí.

Na vývoji letounu s tryskovým motorem americká společnost spolupracovala s Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA).

Poptávka po superrychlém tryskáči, schopném přepravovat cestující, zůstává velmi vysoká, kromě Evropy, USA a bohatých arabských zemích kolem Perského zálivu také v Číně a v jihovýchodní Asii. Hned několik firem a vědeckých týmů si láme hlavu nad jeho vývojem a zdá se, že je jen otázkou času, kdy se novinka objeví na nebi, napsal list The Boston Globe.

Související témata:

Výběr článků

Načítám