Článek
Projekt se bude rodit postupně, první části by se podle ředitele odboru přípravy staveb Správy železnic Pavla Paidara měly začít stavět od roku 2035, hotovo by mohlo být do roku 2047. Náklady šplhají ke 185 miliardám korun. O budoucí podobě železniční dopravy v Praze a okolí rozhodla v úterý centrální komise ministerstva dopravy. Vybírala ze tří variant.
Příměstské vlaky v metropoli využívá stále více cestujících, což je třeba zohlednit i při plánování dalších tratí. Správa železnic proto před několika lety zadala studii proveditelnosti, která řešila budoucnost pražského železničního uzlu.
Komise zvolila jako nejvhodnější variantu tu, která počítá se dvěma tunelovými trasami a podzemními zastávkami. Rozhodly mimo jiné nejnižší náklady i největší komfort pro cestující. „Podařilo se najít shodu mezi státem, Prahou a Středočeským krajem,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Středočeští radní souhlasili s vyhlášením tendru za 142 miliard na provoz vlaků

Tunely, z nichž každý pojme až šestnáct vlaků za hodinu v každém směru, se protnou ve dvou úrovních v centrální zastávce pod hlavním nádražím. Jeden povede pod existujícími podchody na nástupiště, druhý bude ještě o úroveň níž. Obě části zastávky propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží.
Nové železniční spojení, o kterém se mluví od 60. let minulého století, podle Kupky přinese lepší propojení budoucí rezidenční výstavby v Praze a okolí a reaguje na rozvoj Středočeského kraje, který je nejrychleji rostoucím regionem v Česku.
„Bude znamenat dobré propojení jak vysokorychlostní železnice, tak stávajících rychlíků a expresů a regionální dopravy. Novinkou je přivedení vlaků z letiště na hlavní nádraží,“ popsal Kupka s tím, že pod hlavním nádražím se budou křižovat dvě podzemní tratě. Jedna zamíří od Karlína na Smíchov, druhá od Negrelliho viaduktu na Karlovo náměstí a do Vršovic.
Největší dopravní projekt pro Prahu
Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) považuje nové tratě za největší dopravní projekt pro Prahu, který potřebuje nejen metropole, ale celá republika. „Znamená zkrácení vzdáleností, zrychlení spojení a snížení zátěže pro životní prostředí,“ konstatoval. Ujistil, že výstavba by neměla významně zkomplikovat dopravu v Praze.
Jeho náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) věří, že železniční uzel Praha zvýší atraktivitu hromadné dopravy a sníží se tak počet aut na silnicích a uvolní se MHD.
Také náměstek hejtmanky Středočeského kraje Petr Borecký (STAN) považuje v úterý představený záměr za jeden z nejvýznamnějších dopravních projektů v republice. „Dokazuje, že se umíme koukat za horizont,“ míní.
Správa železnic nyní připraví harmonogram pro další kroky projektové přípravy a rozdělí záměr do dílčích staveb. Kupka na otázku, kde chce vzít finance, zmínil vedle financí ze státního rozpočtu možnost zapojení soukromého kapitálu nebo podporu Evropské unie.
Kupka: Výstavba prvního úseku vysokorychlostních tratí začne příští rok
