Hlavní obsah

Nové normy emisí by zdražily malá auta až o 150 tisíc

Evropská komise navrhla od roku 2025 takové zpřísnění emisní normy, že by to zdražilo malá auta až o 150 tisíc korun, což by vedlo ke konci jejich výroby. Právu to řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Proti nové normě Euro 7 se staví i česká vláda. Chce ji zmírnit a odložit.

Foto: Jiří Fluger, ČTK

Servisní technik kontroluje plnění stávající emisní normy u nákladního automobilu. Ilustrační foto

Článek

„Nejlevnější osobní automobily, které dnes stojí kolem 300 tisíc korun, později už jen tak nepořídíte, protože jejich cena se zvýší i o 150 tisíc,“ varoval Petzl.

Stejně jako ostatní zástupci automobilového průmyslu poukázal, že zatímco dopad na lidi i výrobce by byl drtivý, pozitivní efekt nové normy může být jen omezený, na pár let.

EU už totiž od roku 2035 fakticky zakázala nová auta na spalovací motory. Zatímco proti tomu automobilky výhrady nemají, v masivních investicích do technologií kvůli přísnější emisní normě na omezenou dobu žádný smysl nespatřují.

Německu se nelíbí Euro 7. Kritika přichází od autoklubu, průmyslu, regionů i vlády

AutoMoto

Pokud by návrh Komise prošel, znamenalo by to podle Petzla do dvou let snížení výroby v českém autoprůmyslu až skoro o třetinu a desetitisíce lidí bez práce.

Evropská komise navrhuje, aby Euro 7 platila od poloviny roku 2025. Pravidla ale musí odsouhlasit členské země a Evropský parlament.

Vláda je proti

Česko je proti normě a vládu v tom v uplynulém týdnu podpořili i senátoři.

Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) je nutné normu zmírnit a termín zavedení odložit. „Lidé z principu nebudou mít dostatek peněz na nákup dražších ekologických aut a budou déle udržovat v provozu ta současná, méně ekologická vozidla,“ potvrdil Kupka hlavní výhrady.

Komise navrhla, aby pro auta na benzin i diesel platily stejné limity emisí oxidů dusíku: nově by směla vypouštět nanejvýš 60 miligramů na kilometrů. Dnes je u naftových vozů stanovena mez 80 miligramů.

Senát má výhrady vůči emisní normě Euro 7, stejně jako vláda

AutoMoto

Nová auta navíc mají normu splňovat dvojnásobnou dobu, tedy deset místo stávajících pěti let, nebo po dvojnásobný nájezd 200 tisíc kilometrů namísto současných 100 tisíc. Kontrolovat se nově mají i emise z brzdových destiček a pneumatik. Euro 7 by mělo platit rovnou pro všechna prodávaná nová vozidla.

Stávající norma Euro 6 se vztahovala na vozidla homologovaná až po jejím vstupu v platnost a dříve uvedené vozy měly nějakou dobu na to, aby ji začaly plnit.

Povede to k omezování výroby, propouštění a kolapsu na výrobu aut navázaných subdodavatelů
Martin Kupka

Konec fabie

„Bude to znamenat další ránu evropskému automobilovému průmyslu, který ztratí konkurenceschopnost, což povede k omezování výroby, propouštění a kolapsu na něj navázaných subdodavatelů,“ konstatoval Kupka.

Poukázal i na to, že ještě ani nejsou schváleny všechny předpisy, a firmy tak nevědí, jak auta na splnění normy testovat. „Naše hlavní připomínky se týkají navržených dat účinnosti, kdy zejména pro osobní a lehká užitková vozidla nebude dostatek času na přípravu, testy a přeschválení typu,“ sdělil Právu ministr.

Norma Euro 7 podle něj klade nové nároky i na elektrická vozidla, jako například požadavek na sledování emisí samotným vozem, životnost baterií, měření emisí z brzd a oděr pneu­matik.

Navrhujeme odložení a zmírnění požadavků
Martin Kupka

„To povede k dalšímu zdražení vozidel. Pro přechod k elektromobilitě je pro nás zásadní zajistit cenovou dostupnost elektrických vozidel. Proto žádáme a navrhujeme odložení zavedení uvedených požadavků a jejich zmírnění,“ uvedl Kupka.

Podle ředitele vnějších vztahů mladoboleslavské Škody Auto Michala Kadery by se kvůli nové normě v současné podobě modely jako Scala, Kamiq nebo Fabia dostaly na ceny, za které budou neprodejné.

Automobilky se se zákazem spalovacích motorů smířily, vadí jim Euro 7

AutoMoto

Důvodem by byly nutné nákladné úpravy aut, které by zvláště u malých vozů, na nichž mají výrobci menší marže, dramaticky zvedly cenu.

Návrh Euro 7 by mohl znamenat konec dostupných menších modelů aut i podle německého autoklubu ADAC. „Regulace musí mobilitu podpořit, ne jí zabránit,“ přidal se spolkový ministr dopravy Volker Wis­sing.

Vyžadované masivní investice pro splnění Euro 7 by podle AutoSAP byly navíc využitelné jen pro relativně krátké období do roku 2035, odkdy EU spalovací motory v nových autech zakázala úplně.

Kupka minulý týden v Bruselu jednal s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierrym Bretonem. Ten podle ministra výhrady Česka i dalších států včetně Německa vnímá a debatu o změně parametrů normy připouští.

Itálie kritizuje konec spalovacích motorů v roce 2035, chce využít revizního data

AutoMoto
Související témata:
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP)

Výběr článků

Načítám