Hlavní obsah

Nová Trumpova cla otřásla automobilovým průmyslem

4:47
4:47

Poslechněte si tento článek

Zpráva o nových amerických clech na dovoz všech automobilů, které nejsou vyrobené v USA, otřásla automobilovým sektorem nejen ve Spojených státech, ale i ve světě. Automobilky omezí výrobu a budou tratit na ziscích, spotřebitelé si připlatí. Negativně reagovali také investoři – akcie mnoha velkých automobilek se prudce propadly.

Foto: Bill Pugliano/Getty Images

Výrobní závod General Motors ve městě Lansing v Michiganu

Článek

Ve středu večer americký prezident Donald Trump oznámil 25procentní cla na dovoz všech vozidel a automobilových dílů dovážených do Spojených států, a to nad rámec již těch stávajících. Nové tarify navíc budou platit delší dobu, dodal.

Prezident si slibuje, že cla, jež vstoupí v platnost 2. dubna, přimějí automobilky ke zvýšení investic ve Spojených státech na úkor Kanady nebo Mexika. Nejpozději 3. května pak budou 25procentní cla platit také na automobilové díly dovážené do USA, uvedl Bílý dům. Půjde například o motory, převodovky či elektrické komponenty.

Trumpovo rozhodnutí otřáslo automobilovým průmyslem, protože se očekává, že nová pravidla naruší výrobu v Severní Americe, kde je automotive mezi USA, Kanadou a Mexikem úzce provázaný, napsala agentura Reuters.

Trump uvalil nová cla na dovoz všech automobilů

Ekonomika

Špatnou zprávou to je také pro spotřebitele, protože auta zdraží v průměru o tisíce dolarů. Poskytovatel automobilových služeb Cox Automotive předpovídá, že cla zvýší náklady na výrobu auta v USA o tři tisíce dolarů (bezmála 70 tisíc Kč). V případě vozidel vyrobených v Kanadě nebo Mexiku by měla být přirážka dokonce dvojnásobná.

Dojde k narušení „prakticky veškeré“ produkce severoamerických vozidel, což povede ke snížení o 20 tisíc vozidel denně neboli zásahu do výroby o 30 procent, dodala společnost.

Téměř polovina prodaných aut je z dovozu

Autos Drive America, skupina zastupující velké zahraniční výrobce automobilů, jako jsou Honda, Hyundai, Toyota nebo Volkswagen, rovněž varovala, že „uvalená cla zdraží výrobu a prodej aut ve Spojených státech, což nakonec povede k vyšším cenám, menšímu počtu možností pro spotřebitele a menšímu počtu pracovních míst ve výrobě v USA“.

Výzkumná společnost GlobalData uvádí, že téměř polovina (46,6 %) všech aut prodaných v USA byla v loňském roce dovezena ze zahraničí. Suverénně největším dovozcem aut, která byla v USA prodána, bylo Mexiko s podílem 16,2 procenta. Následovaly Jižní Korea (8,6 %), Japonsko (8,2 %) a Kanada (7,2 %).

Z evropských zemí je americkým automobilovým tarifům nejvíce vystavené Německo, odkud USA loni dovezly nová vozidla v hodnotě 24,8 miliardy dolarů (574,1 miliardy Kč), což je téměř polovina celkové hodnoty dodané ze všech zemí EU, ukazují data Úřadu pro mezinárodní obchod amerického ministerstva obchodu. Druhé je Slovensko s hodnotou 6,2 miliardy dolarů (143,6 miliardy Kč).

Trump se také vyjádřil k tomu, jak cla zasáhnou Teslu jeho blízkého spojence Elona Muska. Podle něj budou cla pro tohoto výrobce elektromobilů neutrální, nebo dokonce dobrá. Sám Musk na své sociální síti X uvedl, že „Tesla zde NENÍ nedotčena. Dopad tarifů na Teslu je stále významný“.

Dopad to má i na akcie automobilky. Ve čtvrtek ráno před otevřením trhu ztrácely akcie Tesly bezmála dvě procenta, zpráva o clech ale společnost zasáhla už ve středu, když oslabily o 5,6 procenta. Přidaly se i další koncerny. Například akcie General Motors odepsaly ve středu přes tři procenta, dalších více než sedm procent ukazují ve čtvrtek ráno v předobchodní fázi.

Trpí i asijské značky. Akcie Toyoty, Hondy a Hyundai vykázaly pokles mezi třemi až čtyřmi procenty. V Evropě se ve čtvrtek ráno propadali i evropští výrobci. Akcie německého koncernu Volkswagen byly kolem 9:30 SEČ minus 3,8 procenta, u skupiny Stellantis dokonce minus 5,4 procenta.

EU odložila odvetná cla proti USA do poloviny dubna

Ekonomika

Výběr článků

Načítám