Článek
Je tomu již 17 let, co byla v plzeňské Škodovce slavnostně představena tramvaj ForCity 15T. Poslední vyrobený model dorazil do Prahy teprve před pěti lety. Svého dalšího nástupce se pražské tramvaje dočkají letos.
Škoda začala s výrobou modelu ForCity Plus 52T před osmi měsíci. V prosinci 2023 byla mezi pražským dopravním podnikem a výrobcem podepsána rámcová smlouva na dodávku až 200 tramvají. Celková hodnota zakázky při jejím plném využití činí přes 16,6 miliardy korun. Jedna souprava vyjde podle dřívějších informací na 83 milionů.
Dopravní podnik hlavního města Prahy si závazně objednal 40 tramvají, které budou do Prahy dodávány postupně – prvních 20 letos, dalších 20 vozů do konce roku 2026. Polovinu ceny zaplatí dotace z Evropské unie.
První vyrobený model má montážně dokončený exteriér, probíhá na něm dokončování interiéru, oživování a první zkoušky vozidla. V pokročilé fázi montáže jsou další dva vozy. Na dalších se svařují hrubé stavby jednotlivých článků. Celkem je v plzeňských výrobních dílnách rozpracováno osm tramvají pro Prahu.
Více místa, klimatizace i antikolizní systém
Nové tramvaje pro Prahu jsou 100% nízkopodlažní a nabízejí podle výrobce vyšší komfort pro cestující než dosud provozované typy vozidel. Interiér je viditelně prostornější, s širšími průchody mezi články. Právě úzké průchody mezi jednotlivými články jsou jedním z „bolestivých“ míst modelu 15T.
Tramvaje jsou vybaveny také celovozovou klimatizací využívající ekologické chladivo, dále moderním informačním systémem, který má zlepšit orientaci během jízdy. Technologická řešení jako podvozky s nápravami, elektromechanická brzda a rekuperace energie zajišťují podle obchodního ředitele výrobní společnosti Jaromíra Jelínka nižší náklady na údržbu i spotřebu energie.
„Na výrobě tramvaje spolupracuje 231 dodavatelů, z nichž je 76 procent z Česka. Pracujeme ve velmi náročných termínech dvou let dodání. Majorita naší společnosti pracuje na tomto projektu,“ sdělil generální ředitel společnosti Škoda Transportation Petr Novotný.
„My jsme sledovali dvě základní linie. První, aby to vozidlo pro nás bylo udržitelné v dalším provozu, protože přece jen máme zkušenosti s vozem, který je složitý, a ta údržba je náročná,“ vysvětlil technický ředitel DP - Povrch Jan Šurovský.
„Z pohledu cestujícího jsou to pak určitě nízkopodlažní sedačky, které jsou ve velmi velkém rozsahu, dobrá průchodnost vozem i celovozová klimatizace,“ dodal.
Nové tramvaje Praha potřebuje
„Nové tramvaje pro nás budou přínosné hlavně tím, že je potřebujeme na nových tratích. Každá nová tramvajová trať přináší potřebu nárůstu vypravení. My jsme to zatím pokrývali například odložením vyřazování určitých typů tramvají ještě z minulých dodávek souprav 15T nebo vozů z Miskolce. Tato rezerva je ale vyčerpána,“ sdělil Novinkám Šurovský.
Vzhledem k tomu, že se staví trať na Dvoreckém mostě a bude se stavět v Malešicích, na Jarově, na Strahově, v Libuši nebo na Václavském náměstí, potřebuje dopravní podnik výrazně zvýšit počet svých souprav.
Tramvaje dále od středu, trakce na lampách. Architekti představili úpravy pražského Václavského náměstí
„Zejména trať na Václavském náměstí bude vyžadovat poměrně velký nárůst,“ řekl pražský náměstek primátora pro oblast veřejné dopravy Zdeněk Hřib z Pirátské strany. Trať kolem Národního muzea i koleje do Malešic začne Praha stavět ještě letos.
„Přípravy pro nákup nových souprav začaly ruku v ruce s tím, jak jsme připravovali nové tramvajové trati už v minulém volebním období. Díky tomu jsme mohli financování nových tramvají přihlásit do Národního plánu obnovy. Kdybychom čekali až na jeho vyhlášení, termín bychom nestihli a dotaci nezískali,“ dodal bývalý pražský náměstek pro veřejnou dopravu a současný opoziční zastupitel z hnutí Praha sobě Adam Scheinherr.
První vůz by do metropole měl dorazit během letošního dubna, kdy zahájí etapu homologace. „Ta zahrnuje několik kroků. První je provoz bez cestujících, pak je etapa se zátěží bez cestujících,“ vysvětlil technický ředitel dopravního podniku. Bez cestujících by tramvaj měla najezdit 20 tisíc kilometrů, stejně pak i ve zkušebním provozu s cestujícími.
Přesné datum nasazení se ale zatím nedá odhadnout. Vše závisí na komunikaci výrobce a Drážního úřadu České republiky. Podle Šurovského by ale na podzim už cestující svézt mohly.
Domov najdou tramvaje v Hloubětíně
Nové tramvaje plánuje dopravní podnik „ubytovat“ v hloubětínské vozovně, jejíž stavbu dokončí během pár týdnů. Od umístění vozovny se odvíjí také nasazení na konkrétní spoje. Podle Šurovského by nové modely měly vyrazit na trasy v okolí Hloubětína, Lehovce, Vysočan i Palmovky. Jde tedy například o linky 3, 7, 8, 12 nebo 24.
„V nové vozovně bude probíhat jejich oživování po návozu z výroby, vypravování na zkušební jízdy i následně do pravidelného provozu. Pevně věřím, že všechny další kroky se bude výrobci dařit naplňovat podle harmonogramu a uzavřené smlouvy,“ doplnil Šurovský.
Technické parametry Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu
• Délka vozidla přes nárazníky: 31,99 m
• Šířka vozidla: 2,5 m
• Celková kapacita vozidla: 243 (při obsazenosti 5 osob na m2)
• Míst k stání: 173
• Míst k sezení: celkem 70, z toho 44 po směru a 26 proti směru
• Nízkopodlažní část: 100 % (všechna sedadla přístupná bez podest a schodů)
• Celkový počet podvozků: 4 trakční (2 volně otočné a 2 částečně otočné)
• Brzda: elektromechanická
• Průměr nových kol: 640 mm
• Výška nástupní hrany: 350 mm
• Dveře: 5 ks dvoukřídlé o šířce 1 300 mm a rovnoběžné s osou zastávek
• Dveře řidiče: vnější mechanické, vnitřní posuvné
• Životní cyklus vozidla: 30 let
• Nejvyšší provozní rychlost: 70 km/h
• Hmotnost prázdného vozidla: 48 t
• Multifunkční prostor: 2 místa pro kočárek, 2 místa pro vozíčkáře
zdroj: DP Praha a Škoda Group