Článek
Tentokrát mají být od farmářky odkoupeny pouze tři místo deseti původně požadovaných hektarů. „Ředitelství silnic a dálnic totiž dospělo k závěru, že je možné o kilometr posunout jeden ze tří plánovaných sjezdů z D11 do Hradce Králové. Dálnice tak bude pozemky Havránkové jenom procházet a není třeba je vykoupit všechny,“ řekl Právu mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Za vykoupené tři hektary dostane farmářka stejné množství pozemků v sousedství a do dlouhodobého pronájmu dalších 130 hektarů. Návrhy smluv má ministerstvo dopravy připravit do 23. dubna. Pokud na ně Havránková nepřistoupí, přikročí stát k silovému řešení, tedy k vyvlastnění.
V kauze D11 se věci zdánlivě pohnuly kupředu už předloni, kdy se v jednání s Havránkovou angažoval tehdejší ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS). V říjnu 2008 pak Topolánkova vláda schválila, že farmářka dostane za svých 10 hektarů jako náhradu 253 ha pozemků v místech, která nebudou s dálnicí kolidovat. S tím Havránková souhlasila, taková nabídka ovšem vzbudila pohoršení opozičních politiků i Královéhradeckého kraje, a nakonec padla.
Na dokončení dálnice se nedostává peněz
Přestože stavba dálnice D11 (Praha–Královec) byla zahájena již v roce 1978, z celé plánované 154kilometrové trasy nejsou hotovy ani dvě třetiny.
Z Hradce Králové má D11 vést přes Jaroměř a Trutnov na česko-polskou hranici, kde se v prostoru Královec–Lubawka napojí na budoucí polskou rychlostní silnici S3. Tu chtějí Poláci dostavět v roce 2012. Naopak na české straně nebude výstavba D11 od Hradce Králové ke státní hranici ještě několik let pokračovat, protože na to nejsou peníze.