Článek
„Při svých cestách po Evropě jsem zaregistroval, že například v Rakousku, Německu či Švýcarsku se běžně pracuje i v pozdních hodinách a nejednou i o víkendech. U nás je něco podobného zatím jen tématem opatrných diskusí,“ řekl Novinkám dopravní expert Roman Budský z platformy Vize 0.
„Silnice jsou od toho, aby se po jich jezdilo. Bezpečně, plynule, bez zbytečných zdržení. Všechny údržbové práce jsou nutné zlo, dopravu komplikují, ale udělat se musí. Z meritu věci by měly probíhat co nejrychleji. Hlavně na dopravně zatíženějších silnicích by měli jejich správci pamatovat, že oni jsou tu pro řidiče – a ne naopak. A také na to, že den má 24 hodin a týden 7 dnů,“ dodal Budský.
Ministerstvo se zdráhá říci, kde se bude jezdit 150 km/h
Už před devíti lety volal mimochodem i tehdejší ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) po tom, aby se noční opravy dálnic a silnic staly standardem.
„Tam, kde je velká hustota provozu, by se opravy měly dělat převážně v noci,“ prosazoval tehdy Ťok. Podle něj předtím stát narážel na nastavení již podepsaných smluv.
„Stoprocentně je to správná věc a podle mě je škoda, že ji Ředitelství silnic a dálnic téměř vůbec nevyužívá,“ řekl Novinkám stínový ministr dopravy Martin Kolovratník (ANO).
Že to jde, ukazují z velkých investičních akcí například noční bourání mostů na D1 nebo historicky unikátní vysouvání mostu D35 nad železničním koridorem u Uherska v Pardubickém kraji.
Pracujeme, ale má to úskalí, reagují silničáři
Proti vystoupení odborníka a politika se ohradil šéf ředitelství Radek Mátl.
„Práce v noci provádíme. To je historická chiméra, že je neprovádíme. Všechny údržbové práce v okolí Prahy i Brna děláme po nocích, Pražský okruh by se ani jinak udržovat nedal. Také spoustu oprav silniční a dálniční sítě děláme v noci, zejména v letních měsících se dělá hodně v noci,“ řekl Mátl Novinkám.
I termíny dokončení podle něj nutí některé firmy pracovat v nočních hodinách a o víkendech, zmínil konkrétně noční navážku materiálů, jež je při denním provozu složitá.
„Práce v noci mají dva trošičku rizikové aspekty. První se se týká hluku, v blízkosti měst a obcí nám tyto práce často zakazují hygienici. Druhý aspekt je technologický, protože pokládka v nočních hodinách je velmi problematická a může to mít dopady na kvalitu,“ dodal Mátl.
Anketa
Jak před několika týdny upřesnil mluvčí ředitelství Jan Rýdl, noční práce aktuálně probíhají při rozšíření D1 v Brně, a to i s těžkými stroji. Díky nočním pracím a moderním technologiím podle něj dokázali zkrátit dobu výstavby první etapy o 63 dnů a nová mostní estakáda Horní Heršpice na D1 v Brně začne sloužit motoristům už v polovině dubna příštího roku.
Podle krajského zpravodaje Novinek na D1 u Brna tento víkend po půlnoci v celém úseku nikdo nepracoval. Mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková mu potvrdila, že aktuálně se už v noci nepracuje.
„Například aktuální montáž protihlukových stěn a pokládku asfaltových vrstev je lepší provádět ve dne s ohledem na přesnost. Na druhé polovině dálnice budeme opět pracovat v i nočních hodinách. Například navážku materiálu je lepší realizovat v noci,“ dodala Trubelíková.
V noci se seká tráva
Noční práce se také pravidelně provádějí na D0 (Pražský okruh) nebo D5 do Německa. V noci se typicky seká tráva ve středovém pásu, opravují svodidla nebo lije asfalt či opravují spáry cementových desek.
Nejvíc nočních krátkodobých prací provádí střediska údržby dálnic u Prahy, jako jsou Rudná a Mirošovice, kde je největší denní dopravní intenzita. Noční práce probíhají zejména u Prahy a Brna.
Nicméně na dotaz, jaké procento veškerých stavebních prací na dálnicích a silnicích tedy probíhá v noci, ředitelství odvětilo, že takový údaj nemá.
Ministerstvo dopravy na dotaz Novinek, zda by mělo být nočních prací více a zda v tom podniká nějaké kroky, v podstatě zopakovalo podrobný výčet ředitelství, kde všude noční práce probíhají. Připomnělo, že v Česku stejně jako v cizině stavba nesmí omezovat obyvatele přilehlých obcí. Zmínilo také, že práce v noci je nebezpečnější než za denního světla a firmy musejí dodržovat směrnice.