Článek
Kontroloři poukázali i na nekvalitní odstraňování závad, chybějící parkovací místa pro kamiony či časté jízdy přetížených vozidel.
Ministerstvo dopravy i ŘSD ale tvrdí, že i přes výtky NKÚ modernizace D1 zvýšila bezpečnost a komfort uživatelů. Některé mosty a odpočívky se ještě budou opravovat, zdůraznilo ministerstvo. Podle ŘSD zpráva obsahuje polopravdy a nepřesnosti.
Kontroloři konstatovali, že ve špatném či velmi špatném stavu zůstává na 160,8 kilometru dlouhém úseku mezi Mirošovicemi a Kývalkou devět mostů, mezi nimi Šmejkalka u Senohrab, a tři nadjezdy.
Přetížené kamiony nikdo neřeší
„Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují. Vozovku výrazně poškozují a její životnost zkracují i časté jízdy přetížených vozidel,“ uvedl NKÚ.
„V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. V dalších měsících byla váha nefunkční,“ konstatoval NKÚ s tím, že správní úřad do doby dokončení kontroly dostal jen 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku.
Na D1 před Prahou se začal opravovat další úsek
Podle kontrolorů je dokumentace ŘSD týkající se zjištění a řešení závad neúplná až chaotická, obsahující rozpory a nejasnosti.
NKÚ prověřoval období od roku 2016 do listopadu 2022, přičemž připomněl, že průběh šetření negativně ovlivnil hackerský útok na informační systémy ŘSD, kvůli němuž byly některé informace nedostupné.