Článek
Supermarkety někdy sice v novém roce s poklesem DPH zlevnily, ale poté, co na konci roku zdražily, takže cena je třeba podobná té z listopadu. Co teď zdražilo, jsou vejce, pomeranče, banány nebo máslo.
Na druhou stranu u nealkoholických nápojů, kde se DPH zvýšila z 15 na 21 procent, některé obchody ceny nechaly v lednu stejné. Mnohde ale také zdražily už na prosinec.
Jak vypadá změna cenovek v praxi? Například v Albertu na pražských Vinohradech zlevnila houska oproti cenám z konce prosince o desetník na 3,30 koruny a borůvkový jogurt o 30 haléřů na 9,60 Kč. Litr mléka zlevnil z 22,90 na 22,30 koruny, exotické ovoce kaki ze 17,90 na 17,40 Kč.
Už to bije do očí: Zemědělci znovu zlevnili, obchody nemají důvod zdražovat
Toto zlevnění se blíží snížení daně o tři procentní body – při přepočtu do konečné ceny vychází změna na 2,6 procenta.
Současně šlo ale v Albertu v prosinci koupit deset vajec z podestýlky za 29,90 koruny. Teď je nejlevnější balení za 48,60 Kč. A skoro o polovinu zdražily pomeranče i banány.
Řetězce mají dostatečný prostor ke zlevnění, k němuž se však uchýlí zřejmě jen v rámci akcí
V některých případech navíc obchody v uplynulých týdnech cenu navyšovaly, takže když teď zlevnily, není valný rozdíl mezi nynějšími cenovkami a těmi z minulých měsíců. V prodejnách Lidlu teď zlevnili například chleba z 34,90 na 30 korun. To odpovídá ceně, za který ho prodávali v listopadu.
Selské máslo pak u stejného prodejce mezi prosincem a lednem zdražilo z 59,90 na 61,50 Kč, zato mléko zlevnilo z 22,90 na 21,70 Kč.
I když zlevnění i o pár procent někoho potěší, obecně je dráž. Za poslední tři roky potraviny a nápoje podražily o třetinu.
Ekonomové návrat k někdejším cenám nepředpokládají. „Neočekáváme trvalejší a výraznější plošné zlevnění. Obchodníci se budou snažit si přisvojit část nebo celý výnos ze snížení daně a budou to zdůvodňovat hlavně růstem cen regulované složky cen energií,“ řekl Novinkám ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.
Přitom platí, že koncem loňska zemědělci svoji produkci výrazně zlevňovali a s cenami šli dolů také potravináři. „Takže řetězce mají dostatečný prostor ke zlevnění, k němuž se však uchýlí zřejmě jen v rámci akcí a dalších nárazových a přechodných cenových úprav, které se pak budou snažit marketingově prodat jako zásadnější a trvalejší zlevnění,“ dodal Kovanda.
Neporovnávejte slevy
V Penny přeceňovali už v prosinci, například rohlík z 2,90 na 2,82 Kč. Prodejci teď nezřídka uvádějí ceny neobvykle na haléř přesně, stejnou cestou šla i Billa. Penny v lednu láká na slevu deset procent napříč sortimentem pro držitele věrnostní karty. Ceny kvůli změně DPH už během prosince snižovalo i Tesco, vyplývá z analýzy Kupi.cz.
Ceny potravin jsou teď pod drobnohledem, což řetězce dostalo pod tlak, aby dodržely své dřívější sliby, že změny DPH do cen plně promítnou. Svaz obchodu totiž začátkem prosince po jednání s ministrem zemědělství Markem Výborným (KDU-ČSL) oznámil, že řetězce zvednou ceny o pět až deset procent v reakci na zdražení potravinářů. Pak svá slova mírnil.
Spotřebitel se v cenách obtížně orientuje i s ohledem na slevové akce. Nad rámec snížení DPH lákají řetězce v letácích i na výraznější slevy ve výši 30 i 50 procent. Třeba Kaufland avizuje u paprik slevu 37 procent na 59,80 Kč za kilo. Sleva je však z nadprůměrné ceny, když je počítána z původních 95,80 Kč, jelikož podle statistiků stály papriky v listopadu průměrných 73 korun.
Dalším příkladem je sleva u vepřové kýty o 50 procent na 99,90 Kč. I tady se původní cenovka 202,90 Kč za kilo zdá nadsazená, když průměrná cena na pultech vycházela na 133 korun. Na slevy v desítkách procent láká i e-shop Košík.cz zhruba u poloviny položek. Řada jeho dodavatelů prý už zdražila.