Článek
Terminál v Eemshavenu zahájil provoz před rokem v polovině září. Tehdy šlo o první terminál na zkapalněný zemní plyn spuštěný v Evropě od začátku války na Ukrajině.
Zařízení umožňuje zpracovat až osm miliard metrů krychlových plynu ročně, z toho až tři miliardy jsou určeny pro Česko, což je asi třetina české roční spotřeby.
Česká republika, respektive společnost ČEZ, má kapacity v terminálu pronajaté do roku 2027. Vedle ČEZ využívají kapacity terminálu také nadnárodní společnosti Shell a Engie.
Plynové zásobníky jsou plné z 90 procent. I bez plynu z Ruska
„Terminál funguje podle našich představ a přispívá k zásobování plynem naší země i celého regionu. Důležité také je, že žádný plyn dovážený do Eemshavenu nepochází z Ruska, což je přímo zakotveno ve smlouvách,“ uvedl premiér Petr Fiala (ODS).
Podle něj včasné zajištění kapacity v terminálu bylo během energetické krize klíčové pro zajištění dostatečných zásob plynu nejen na loňskou zimu, ale i příští roky.
Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) zdůraznil, že české kapacity v terminálu umožnily úplné omezení závislosti na ruském plynu.
„Stále nám vystačí dovoz plynu z Norska nebo právě z terminálů LNG, jako je ten v Eemshavenu. České zásobníky plynu jsou nyní naplněny na 97 procent, a my jsme tak dobře připraveni na následující topnou sezonu,“ podotkl Síkela.
Během letošního léta a podzimu se provoz terminálu podle ČEZ soustředí na přípravu na další topnou sezonu a pojištění bezpečnosti dodávek.
Jde například o připojení alternativních zdrojů tepla pro ohřívání LNG v zimě, kdy budou instalovány nové plynové kotle jako záloha pro dodávky z blízké teplárny. Do konce roku pak ČEZ předpokládá dodávku ekvivalentu další téměř jedné miliardy metrů krychlových plynu do sítě.
„Většina lodí k nám připlouvá ze Spojených států, z terminálů v Louisianě a v Texasu. Postupně ale seznam našich dodavatelů rozšiřujeme, takže k nám dorazily také lodě z Jižní Ameriky a Afriky. Do konce roku očekáváme příjezd dalších devíti lodí,“ řekl generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
Terminál tvoří dvě plavidla, která umožňují skladování LNG a jeho zplyňování. Do terminálu se dováží zkapalněný zemní plyn na speciálně upravených tankerech, který se po ohřátí v terminálu a převedení do plynného skupenství vtláčí do soustavy přepravních plynovodů.
Po loňském zářijovém spuštění terminálu v Eemshavenu byly zprovozněny také další LNG terminály v německém Brunsbüttelu, Lubminu a Wilhelmshavenu.
Zástupci ČEZ už v minulosti avizovali, že prověřují možnosti získání dalších potenciálních kapacit v některém z připravovaných terminálů.