Článek
„V případě nespokojenosti je v prvé řadě dobré se znovu obrátit na pojišťovnu. Lze zaslat standardní cestou stížnost na likvidaci pojistné události s odůvodněním a žádostí o přehodnocení,“ řekl Aleš Rothbarth, obchodní ředitel srovnávačů skupiny Klik.
Pojišťovna celý případ prošetří a pak ve vyjádření odkáže na konkrétní ujednání smlouvy nebo uzná chybu a vyplatí dodatečné plnění. „V praxi může dokonce nastat situace, kdy ve specifických a komplikovaných případech uzná mimořádné plnění, i když na něj podle smlouvy nárok nevznikl,“ dodal.
Pojišťovnu lze kontaktovat elektronicky, e-mailem i osobně. „Pokud člověk nesouhlasí s výpočtem výše škody, je dobré předložit například cenovou nabídku na opravu, případně fakturu,“ konstatoval Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.
Koupili dům, hned ho pojistili a za pár dní ho zbourala voda. Nic nedostanete, řekli jim v pojišťovně
„Pojišťovna potřebuje nějaké dodatečné informace, doklady, fotodokumentaci, na základě které znovu posoudí vzniklou škodu a případně pojistné plnění doplatí,“ doplnil Jan Marek z Generali České pojišťovny. Fotodokumentace by přitom měla být co nejpodrobnější, vyplatí se opět doložit i seznam poškozených věcí s vlastním vyčíslením škody.
Jak postupovat u inspekce
„Pokud ani na základě této žádosti pojišťovna nevyplatí peníze ve správné výši, mají lidé možnost využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů před Českou obchodní inspekcí (ČOI),“ konstatoval advokát Daniel Číhal z advokátní kanceláře BPV Braun Partners. Lze využít i ombudsmana České asociace pojišťoven.
Formulář návrhu na zahájení řízení u ČOI mohou lidé najít na jejích webových stránkách. „Výhodou tohoto řízení je jeho bezplatnost a rychlost. ČOI ale nemá pravomoc o předmětu sporu autoritativně rozhodnout, proto účastníky vede k dohodě,“ uvedl Číhal.
K prokázání svých tvrzení by lidé měli přiložit pojistnou smlouvu a veškerou dokumentaci včetně fotografií, faktur a podobně, a komunikaci s pojišťovnou včetně konečného oznámení pojišťovny. Podobné je to i u specializovaného ombudsmana.
Pokud ani to nezabere, nezbude než se obrátit na soud, kde je třeba uhradit soudní poplatek. V odůvodněných případech může soud na návrh rozhodnout o osvobození od poplatku. Pokud člověk vyhraje, měl by soud většinou pojišťovnu zavázat i k náhradě nákladů na advokáta a další věci spojené s řízením.