Hlavní obsah

Nízká náhrada škody po povodních? Na pojišťovnu si lze stěžovat u ČOI i  speciálního ombudsmana

Škody po nedávných povodních se pohybují v desítkách miliard korun. Většinu z nich by lidem měly proplatit pojišťovny, pokud jsou pojištění. Když ale mají domácnosti pocit, že jim pojistný ústav vyplatil málo, mohou podat stížnost na několika místech. Teprve když neuspějí, je na řadě žaloba.

Foto: Profimedia.cz

Při zářijových povodních lidé často přišli o celý majetek včetně domu. Na snímku Česká Ves na Jesenicku.

Článek

„V případě nespokojenosti je v prvé řadě dobré se znovu obrátit na pojišťovnu. Lze zaslat standardní cestou stížnost na likvidaci pojistné události s odůvodněním a žádostí o přehodnocení,“ řekl Aleš Rothbarth, obchodní ředitel srovnávačů skupiny Klik.

Pojišťovna celý případ prošetří a pak ve vyjádření odkáže na konkrétní ujednání smlouvy nebo uzná chybu a vyplatí dodatečné plnění. „V praxi může dokonce nastat situace, kdy ve specifických a komplikovaných případech uzná mimořádné plnění, i když na něj podle smlouvy nárok nevznikl,“ dodal.

Pojišťovnu lze kontaktovat elektronicky, e-mailem i osobně. „Pokud člověk nesouhlasí s výpočtem výše škody, je dobré předložit například cenovou nabídku na opravu, případně fakturu,“ konstatoval Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Koupili dům, hned ho pojistili a za pár dní ho zbourala voda. Nic nedostanete, řekli jim v pojišťovně

Domácí

„Pojišťovna potřebuje nějaké dodatečné informace, doklady, fotodokumentaci, na základě které znovu posoudí vzniklou škodu a případně pojistné plnění doplatí,“ doplnil Jan Marek z Generali České pojišťovny. Fotodokumentace by přitom měla být co nejpodrobnější, vyplatí se opět doložit i seznam poškozených věcí s vlastním vyčíslením škody.

Jak postupovat u inspekce

„Pokud ani na základě této žádosti pojišťovna nevyplatí peníze ve správné výši, mají lidé možnost využít mimosoudní řešení spotřebitelských sporů před Českou obchodní inspekcí (ČOI),“ konstatoval advokát Daniel Číhal z advokátní kanceláře BPV Braun Partners. Lze využít i ombudsmana České asociace pojišťoven.

Formulář návrhu na zahájení řízení u ČOI mohou lidé najít na jejích webových stránkách. „Výhodou tohoto řízení je jeho bezplatnost a rychlost. ČOI ale nemá pravomoc o předmětu sporu autoritativně rozhodnout, proto účastníky vede k dohodě,“ uvedl Číhal.

K prokázání svých tvrzení by lidé měli přiložit pojistnou smlouvu a veškerou dokumentaci včetně fotografií, faktur a podobně, a komunikaci s pojišťovnou včetně konečného oznámení pojišťovny. Podobné je to i u specializovaného ombudsmana.

Pokud ani to nezabere, nezbude než se obrátit na soud, kde je třeba uhradit soudní poplatek. V odůvodněných případech může soud na návrh rozhodnout o osvobození od poplatku. Pokud člověk vyhraje, měl by soud většinou pojišťovnu zavázat i k náhradě nákladů na advokáta a další věci spojené s řízením.

Okolo obětí povodní už krouží podvodníci

Bezpečnost

Výběr článků

Načítám