Hlavní obsah

Nike dostala od Bruselu pokutu, omezovala prodej výrobků s logy klubů

Evropská komise v pondělí rozhodla o pokutě ve výši 12,5 milionu eur (přes 320 milionů Kč) pro společnost Nike za omezování přeshraničního prodeje licencovaného zboží. Firma podle EK mezi roky 2004 a 2017 nepovoleným způsobem omezovala prodej nejrůznějších výrobků, třeba šál nebo dresů například s logy známých fotbalových klubů nebo národních fotbalových federací.

Foto: Carlo Allegri, Reuters

Logo firmy Nike

Článek

Společnost omezovala prodej například licencovaných dresů klubů jako FC Barcelona, Manchester United, Juventus nebo Inter Milán či AS Řím, stejně jako národních fotbalových reprezentací.

„Nike bránila výrobcům, kteří využívali její licence, prodávat značkové výrobky v jiné zemi, což vedlo k užšímu výběru a vyšším cenám pro spotřebitele,” uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová, komisařka odpovědná za hospodářskou soutěž.

Zákazníci i prodejci podle ní musejí těžit z hlavní výhody jednotného trhu – možnosti nakupovat a prodávat napříč Evropou a vybírat si tu nejlepší možnou nabídku.

Nike svým postupem navyšovala cenu pro spotřebitele

Nike podle komise omezovala prodej výrobků v jiných zemích Evropského hospodářského prostoru (EHP) buď přímo zakazovala, či za něj účtovala další poplatky, případně výrobcům odmítala poskytnout třeba hologramy dokládající, že se jedná o oficiální výrobek.

V některých případech smluvně zavazovala firmy, které její licence využívaly, a znemožňovala jim dodávat výrobky prodejcům, u nichž bylo možné předpokládat prodej také v dalších zemích.

Evropská komise dodala, že výše pokuty zohledňuje hodnotu dotčených obchodů, závažnost porušení unijních pravidel i dobu, po kterou se tak dělo. Pokuta byla podle EK nakonec o 40 procent snížena, protože firma s komisí na vyšetřování spolupracovala nad svou zákonnou povinnost a poskytla údaje potřebné například k přesnému určení rozsahu případu.

Související témata:

Výběr článků

Načítám