Článek
Její nepovedené spuštění připravilo o část příjmů 36 procent oslovených podniků. V průměru přišly o 18 procent tržeb, objem zakázek se jim snížil o 19 procent.
„Do průzkumu se zapojily velké, střední i menší společnosti. Z těchto dat lze odvodit, že hrozí značné ztráty napříč stavebním sektorem, který si za poslední léta prošel sám o sobě těžkým obdobím,“ uvedl Michal Vacek, ředitel CEEC Research.
Firma neuvádí finanční hodnotu škod. Odhadem ale může jít o miliardové sumy. Pro představu, celkový objem nových stavebních zakázek činil loni podle dat Českého statistického úřadu 387 miliard korun. Dopady navíc mohly být ještě citelnější, pokud by část firem loni z opatrnosti nepodávala své projekty raději ještě v červnu podle starého stavebního zákona.
„Celkově digitalizace vedla k prodlení v oblasti schvalování projektů, realizaci staveb i odsunu kolaudačních řízení. Mělo to tedy významný dopad představující zpoždění v související administrativě,“ prohlásil Tomáš Koranda, předseda představenstva společnosti Hochtief.
Pro stavebníky je mimo jiné problém, že se kvůli digitalizaci zdržela výběrová řízení na veřejné zakázky. Tento efekt pocítila více než polovina společností.
Kamil Jeřábek, generální ředitel výrobce stavebních materiálů Wienerberger, zmiňuje, že potíže firmám způsobila i nejistota, zda při podávání žádostí postupují správně. Kvůli prodlení jim také mohou vznikat dodatečné náklady.
Potíže přetrvávají
Nepovedená digitalizace stála místo ve vládě tehdejšího ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti). Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL), který měl nápravu zprvu na starosti, se v úterý za nezdar omluvil.
Bartošův nástupce Petr Kulhánek (za STAN) nyní znejistělý stavební sektor uklidňuje, že se nejhorší problémy daří řešit. „Nejsme v ideálním stavu, ale jsme na správné cestě,“ prohlásil ministr. „Dnes jsme ve stavu, kdy drtivá většina stavebních úřadů funguje. Další se napojí příští týden,“ dodal.
Některé firmy si ale stěžují, že potíže přetrvávají. Například podle Ondřeje Budíka, generálního ředitele a jednatele společnosti HBH Projekt, bývá stále problém s posíláním dokumentů a příloh stavebním úřadům. Někdy je musí nahrávat opakovaně, než se odeslání zdaří.
Ministerstvo minulý týden přiznalo, že ne vše ještě funguje bezchybně. „Potíže se objevují hlavně u napojení na různě nastavené lokální spisové služby. To si vyžádalo speciální přístup dodavatele téměř ke každému jednotlivému úřadu,“ uvedla vrchní ředitelka IT sekce ministerstva Eva Pavlíková.
Systém je ale podle ministerstva ve funkčním stavu a dokumenty jím prochází.