Článek
V úterý 31. května se litr benzinu na čerpacích stanicích v Česku prodával průměrně za 46,63 Kč. Den poté vešlo v platnost vládní opatření, ceny trochu klesly, ale už ve čtvrtek 9. června vyskočila cena na 46,92 Kč za litr.
U nafty je situace trochu příznivější a oproti ceně z 31. května (46,40 Kč/l) se ve čtvrtek průměrně prodávala o 28 haléřů levněji.
Jak se tedy ukazuje, snížení daně z pohonných hmot mělo jen několikadenní efekt. Důvodem jsou rostoucí ceny ropy na trhu. Severomořská ropa Brent se už několik dní prodává za více než 120 dolarů (2797 Kč) za barel. Pohonné hmoty tak dál významně zdražují, a dokonce se blíží rekordu.
„Benzin už byl včera pouze o 34 haléřů na litr levnější v porovnání s jeho historicky rekordní cenou z letošního března, která činila 47,26 koruny na litr,“ upozornil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda s tím, že v následujících dnech tak může být rekord znovu překonán.
Skopeček: Zastropování cen benzínu není řešení
Kromě vysoké ceny ropy na trhu si rychlé smazání efektu snížené daně vysvětluje také tím, že „čerpací stanice si část příslušného snížení přisvojily, takže nezlevnily v celém rozsahu snížení daně, a naopak si navýšily marže. Vládu opatření vyjde za čtyři měsíce na čtyři miliardy korun. Z této částky ovšem až 1,5 miliardy poputuje do kapes čerpadlářů. Ti totiž platí nižší celkovou daň z pohonných hmot, ale do konečných cen promítli jen část tohoto snížení“.
V Německu na tom nejsou lépe
Obdobná situace panuje také v Německu, kde tamní vláda rovněž od začátku června na tři měsíce snížila daň na pohonné hmoty u benzinu o 29,55 centu (7,40 Kč) a u nafty o 14,04 centu (3,50 Kč), aby lidem kompenzovala dlouhodobě vysoké ceny energií.
A zatímco první dny po zavedení opatření tankovali řidiči benzin a naftu pod dvě eura (49,40 Kč) za litr, tak nyní se cena nad tuto hranici zase vrátila. Německý autoklub ADAC uvedl, že ačkoli existuje potenciál pro snížení cen, využívá petrochemický průmysl současné situace ke zvyšování zisků.
V Německu se s tím nepářou, snížili cenu benzínu až o 8 korun. V Česku o 1,50
„Ceny jsou teď jako předtím, přemrštěné. Kartelový úřad jako neutrální instituce musí konstatovat, že sleva se neuplatnila, a politici by měli jednat,” řekl Christian Laberer, který je v autoklubu ADAC expertem na ceny paliv. „Daňoví poplatníci nyní podporují zisky petrochemického průmyslu, který k maximalizaci svých zisků očividně využívá krizové situace na úkor spotřebitelů,” dodal.
ADAC tak stejně jako na začátku června trvá na názoru, že potenciál pro snížení cen paliv existuje. Autoklub po skokovém snížení cen k 1. červnu uvedl, že sleva se stále ještě na čerpacích stanicích plně nepromítla, neboť pokles neodpovídal očekávaným propočtům.