Článek
„Dne 9. března 2024 jsem měla dostat přeplatek za plyn ve výši 9377 korun. Do dnešního dne jsem částku neobdržela. Když jsem se nyní 16. ledna zázrakem dovolala na jejich infolinku, řekli mi, že se na to podívají a přeplatek zašlou. Čekala jsem a nic nepřišlo. Poslali mi akorát nové vyúčtování elektřiny s nedoplatkem 3003 korun.“
To je jen jedna ze špatných zkušeností, s nimiž se lidé svěřují na webu vasestiznosti.cz, který provozuje spotřebitelská organizace dTest.
V tomto případě se jedná o společnost Virtual Energy, jíž se podle regulátora loni týkala většina spotřebitelských podnětů.
Nevrácený přeplatek lze dát do záloh
„Firma převzala společnost Lidová energie a s tím i závazky vzniklé z vyúčtování. Dluží nám asi deset tisíc korun. Vyúčtování bylo splatné už 31. října 2023,“ stěžovala si na stejného dodavatele už loni v létě další zákaznice.
Na její e-maily firmě přišla podle ní několikrát odpověď, že věc bude vyřízena do pěti pracovních dnů. Dočkala se však až po šesti měsících urgencí a firma jí přeplatek za elektřinu konečně vyplatila.
Potíže už přitom byly s Lidovou energií. „Tato firma dostala za potíže spojené s vyúčtováním vysoké pokuty. Následně jsme jí dokonce zrušili licence na obchod s elektřinou a plynem,“ potvrdila už dříve radní Energetického regulačního úřadu Markéta Zemanová.
Podle mluvčího úřadu Michala Keborta míří významná část stížností na několik malých dodavatelů. Jmenovat je nechtěl, dokud pravomocně neskončí správní řízení.
Problémy s výkupem přebytků z fotovoltaik
U některých dodavatelů jsou problémy i s výkupem přebytků z domácích fotovoltaik, kde se rovněž jedná o nejméně tisícové částky.
Co s tím mohou lidé dělat? „Společnost má povinnost přeplatek vrátit v ujednaném termínu, jinak pak spotřebitel může po dodavateli požadovat také úrok z prodlení,“ řekl Novinkám Martin Pitron z právního oddělení dTest.
Pokud spotřebiteli nebyl přeplatek vyplacen včas, měl by to u dodavatele reklamovat. Dodavatel má povinnost reklamaci vyřídit a písemně informovat o jejím vyřízení do patnácti kalendářních dnů od doručení reklamace. Pokud je uznána jako oprávněná, musí být peníze vyplaceny do třiceti dnů od doručení.
Jestliže je dodavatel s platbou v prodlení, činí ze zákona úrok u dodávek plynu 750 korun za každý den prodlení, maximálně 7500 korun. U elektřiny je to 600 korun denně, nejvýše však 24 tisíc korun.
To platí jak v případě neproplacených přeplatků, tak nezaplacení za prodané přebytky z fotovoltaiky. „Úroky lze požadovat, a tedy běží, od okamžiku prodlení – tedy od splatnosti částky,“ prohlásil Pitron.
U přeplatků bývá splatnost běžně stanovena smlouvou a navázána na roční vyúčtování, u odkupu přebytků záleží na konkrétní smlouvě.
Pakliže společnost nezaplatí a případně nespolupracuje, lze úroky z prodlení, stejně jako částku, z níž jsou počítány, vymáhat soudně.
Stát otočil. Dotace na domácí fotovoltaiky nechá bez větších omezení
Možnost převedení do záloh
Spotřebitel má podle Pitrona také možnost si přeplatek započíst do záloh. Není ale možné zálohy jen tak přestat platit. Zákazník musí dodavateli nejdříve písemně oznámit, že bude pohledávku vůči zálohám započítávat.
Pokud dodavatel přeplatek nevrátí, může to být také považováno za podstatné porušení smlouvy, které klienta opravňuje předčasně odstoupit od smlouvy bez hrozby sankcí. V tomto případě ovšem zákazník přijde o možnost započítat si přeplatek do záloh.
Lidem se podle Keborta nelíbí ani výše smluvních sankcí, navázaných na porušení smlouvy kvůli jejímu předčasnému ukončení. „Rostou přitom částky, které spotřebitelům za předčasný odchod od dodavatele hrozí. Sankce, zvláště pokud si dodavatel nárokuje také ušlý zisk, dosahují i desetitisíců korun,“ prohlásil.
Pitron uvedl, že dodavatel může pokutu u smlouvy na dobu určitou požadovat, její výše ale musí být přiměřená. „Podle našeho názoru není přiměřená například v situaci, kdy by výrazně převyšovala náklady, které dodavateli s ukončením smlouvy vznikly,“ prohlásil.
Regulátor jen za první pololetí loňského roku udělil za protispotřebitelské praktiky rekordní pokuty v celkové výši 12 milionů korun. Historicky nejvyšší pokutu 4,75 milionu dostala za nedodržení fixních cen, požadování plateb za neobjednané služby nebo nedodržení lhůty pro reklamaci společnost Armex Energy.