Hlavní obsah

Netflix lákal zaměstnance na štědré podmínky. Neomezená rodičovská není zas tak neomezená, zjišťují teď

3:18
3:18

Poslechněte si tento článek

V roce 2015 se americká streamovací služba Netflix se dostala na titulní stránky novin, když představila jeden z nejštědřejších benefitů rodičovské dovolené v Americe. Začala nabízet neomezenou dovolenou zaměstnancům během prvního roku po narození jejich dítěte. Podle amerického deníku Wall Street Journal ale takový slib Netflix nemohl nikdy dodržet a štědrou politiku nyní omezuje. Výhody totiž plně využilo více zaměstnanců, než se očekávalo.

Foto: Vennenbernd Rolf, ČTK

Ilustrační foto

Článek

Streamovací gigant připisuje velkou část svého úspěchu právě firemní kultuře a základním principům, jako jsou svoboda zaměstnanců a transparentnost. Zároveň umožňuje zaměstnancům činit vlastní rozhodnutí o volném čase. Manažeři připisují této atmosféře bez pravidel zásluhu na přilákání nejlepších talentů.

Netflix má nyní zhruba 14 000 zaměstnanců, o 60 procent více než před pandemií covidu. Ve firmě takové velikosti už ale takové nastavení není praktické. Pod tlakem obchodování na Wall Streetu se navíc Netflix zaměřuje už spíše na ziskovost namísto růstu počtu předplatitelů. Potom, co se společnost rozrostla, odstranila ze svého zakládajícího memoranda část o „svobodě a odpovědnosti“ zaměstnanců.

Právě kvůli tomu už podle zaměstnanců není politika neomezené rodičovské dovolené pro společnost prioritou. „Netflix měl vždy jiný přístup než ostatní společnosti v tom, že říkal, že je důležité, aby zaměstnanci byli se svými dětmi. Nyní mám pocit, že je to více o obchodních potřebách,“ řekla deníku Wall Street Journal bývalá produkční společnosti Clara Guimarãesová.

V říjnu pak Netflix odstranil na svých webových stránkách informace o tom, že novopečení rodiče si obvykle berou 4 až 8 měsíců rodičovskou dovolenou. Místo toho povzbuzoval zaměstnance, aby se před čerpáním volna poradili se svými manažery.

Bojí se propuštění

Už v roce 2022 přitom někteří pracovníci vyjádřili obavy, že Netflix zaměstnance, kteří jsou na rodičovské dovolené nebo se z ní právě vrátili, propouští.

V prohlášení pro The Independent mluvčí Netflixu ale tvrdil, že po analýze bylo na rodičovské dovolené pouze malé procento těch, kterých se propouštění v Netflixu dotklo. „Neustoupili jsme od naší politiky rodičovské dovolené,“ uvedl v prohlášení Sergio Ezama, ředitel pro talenty.

Několik zaměstnanců ale uvedlo, že jim manažeři v posledních několika letech řekli, že skutečná doba dovolené je šest měsíců a že po uplynutí této doby budou muset schválit její prodloužení.

V USA rodičovská dovolená, jak ji známe z Česka, neexistuje, žena je po porodu s dítětem doma, jak dlouho uzná za vhodné, ovšem zaměstnavatel jí drží místo pouze 12 týdnů. Tato dovolená není nijak placená. Většina žen si proto platí chůvu a vrací se do práce. Firmy si mohu nastavit vlastní podmínky a rodičovskou dovolenou nabízet jako benefit.

Se směrnicí EU o rodičovské se Česko vypořádalo po svém. Projít mu to nemusí

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám