Článek
Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) loni ve 446 správních řízeních rozdala 18 obchodním řetězcům pokuty celkem za 19 miliónů korun. Nejčastěji za špatně balené a pošlé potraviny. Nejvíce pokut dostala společnost Ahold za prohřešky v Albertech a Hypernovách [celá zpráva].
Ahold chyboval například v prodejně Hypernova v Průhonicích u Prahy, kde na masné výrobky dodatečně prodejna dávala nálepky s pozdější datem spotřeby, než byl ten původní [celá zpráva]. Dále musel na několik dní zavřít prodejnu Hypernova v Jindřichově Hradci kvůli zamoření myšmi [celá zpráva].
Dva vedoucí pracovníci firmy Julius Meinl v Českých Budějovicích měli navádět prodavačky, aby omývaly a okrajovaly prošlé uzeniny a sýry, nebo aby v den konce spotřební doby vybalovaly vakuově balené párky a salámy a dávaly je zpět do prodeje [celá zpráva].
Novelou zákona politici na tyto kauzy reagovali. Inspekce totiž vysvětlila, že za podobné prohřešky může dávat pokuty, které jsou pro obchodní řetězce směšné, maximálně tři milióny korun.
Pokuta jen v nejkřiklavějších případech
Ministr průmyslu a obchodu Milan Urban (ČSSD) již dříve prohlásil, že kontrolní a dozorové orgány sice fungují dobře, ale nemají dostatek pravomocí.
"Já tedy nepovažuji za normální, aby se v jednom z řetězců modré maso přemalovávalo na růžové, aby se přes lhůty spotřeby přelepovaly jiné lhůty spotřeby a aby takovýmto způsobem byl oklamáván český občan a vystavován zdravotnímu riziku," řekl dříve ČTK Urban. Vysoká pokuta se bude podle něj udělovat jen v nejkřiklavějších případech.
Loňské aféry s prodejem prošlých potravin mají podle ministra zemědělství Jana Mládka příčinu hlavně v systému odměňování pracovníků, ti dostávají odměny za co nejnižší ztráty. Pokud tedy prošlé zboží nevyhodí ale prodají, ztráty sníží.