Článek
Těmto domácnostem přitom hrozí soudní vymáhání dluhu, či dokonce odpojení od dodávek energií.
„Dochází k nárůstu počtu dlužníků a neuhrazených pohledávek, a to zejména v souvislosti s převzetím zákazníků v režimu DPI,“ potvrdil v úterý Právu Miroslav Vránek z Pražské plynárenské s tím, že meziročně jde zhruba o desetiprocentní nárůst.
Dohledáváme dlužníky, kteří to neřeší. Neplatičům hrozí přerušení dodávek energií
Podobně se s neplatiči z řad zákazníků DPI setkává i PRE. „V těchto případech je počet nezaplacených záloh a faktur poněkud vyšší, což je způsobeno hned několika důvody,“ sdělil Petr Holubec z tiskového odboru společnosti. Někteří z dlužníků se podle něj ohánějí argumentací, že nemají s PRE uzavřenu žádnou smlouvu, a že jí tedy nemusí nic platit.
Jurečka: O příspěvek kvůli drahým energiím požádalo už dvacet tisíc lidí a přibývají další
„Nechápou, že režim dodavatele poslední instance je zákonným způsobem dodávky elektřiny po ukončení dodávek od jiného dodavatele, aby odběratel nezůstal bez energií. Samozřejmě že ze zákona se musí i za dodávky v režimu DPI platit – tedy i bez smlouvy,“ dodal pro Právo Holubec.
Někteří dlužníci se podle něj domnívají, že za ně převezme platby stát, a jiní třeba vůbec netuší, že k ukončení dodávek od jejich dodavatele došlo. Jde třeba také o cizince, kteří nerozumí tomu, co se stalo.
„Kdo to řeší, tomu pomůžeme“
„Důvodem může být i o to, že například lidé byli zvyklí platit zálohy předchozímu dodavateli a neuvědomili si, že už je nyní musejí hradit na nové konto, a podobně,“ připojil další důvod Roman Gazdík z ČEZ. U této společnosti jsou podle něj desetitisíce zákazníků, kteří neuhradili fakturu při odchodu z DPI. „A je několik tisíc zákazníků, kteří zůstávají v DPI a mají dvě neuhrazené zálohy po splatnosti,“ dodal.
Ministerstvo chystá novelu energetického zákona, počítá s návrhy ERÚ
Potíže jsou rovněž u innogy, ale vzhledem k množství lidí, kteří u ní skončili v DPI, spíše mírné. „Z této obrovské skupiny, která čítala celkem 240 tisíc odběratelů, máme cca tisícovku, u kterých evidujeme nějakou částku po splatnosti,“ řekl mluvčí Martin Chalupský. Polovina dlužníků podle něj nezaplatila ani jednu zálohu.
U chronických neplatičů přistupujeme k důraznému upozornění na nutnost vyrovnání dluhu
Dodavatelé se situaci snaží řešit nejdříve smírně. „Všem, kteří problém řeší, dokážeme pomoci. A snažíme se dohledat ty, kteří to neřeší. Neplatičům totiž hrozí přerušení dodávek energií,“ upozornil za ČEZ Gazdík. Podle něj je větší problém s komunikací, než že by zákazníci nechtěli nebo nedokázali splácet.
Slovenským elektrárnám hrozí kvůli nové dani bankrot, varuje jejich šéf
„Typicky složitější situace jsou například pobyt zákazníka v zahraničí, nový nájemník, neoznačená nebo špatně označená schránka,“ uvedl. ČEZ podle něj tyto zákazníky obvolává a kontaktuje je i pomocí SMS, e-mailu nebo dopisu. „Dokonce jsme už řadu konkrétních adres obešli, abychom na toto upozornili,“ upřesnil Gazdík.
Cestou domluvy
Smírně se snaží postupovat i Pražská plynárenská. „Zákazníkům umožňujeme úhradu dluhu z vyúčtování ve splátkách, upozorňujeme je na možnost čerpání pomoci od státu a podobně,“ řekl Vránek.
Pokud se postup neosvědčí, dostane dlužník dvě po sobě jdoucí upomínky k úhradě, a pokud nezaplatí, je předán k mimosoudnímu a případně následně právnímu vymáhání pohledávky. „V případě nezaplacení dochází též k ukončení nebo přerušení dodávky,“ řekl Vránek.
Pár desítek zákazníků ČEZu stále neví, že je v režimu DPI
PRE v případech neplatičů rozlišuje dvě základní skupiny. „Tou první jsou zákazníci s dobrou platební morálkou, se kterými nebyly v minulosti žádné potíže, a třeba jen prostě zapomněli jednou zaplatit. Těm zasíláme upomínku, ve které slušnou formou upozorňujeme na vznik dluhu a žádáme o jeho proplacení,“ řekl Holubec.
„U druhé skupiny takzvaných chronických neplatičů přistupujeme rovnou k druhému kroku – tedy k důraznému upozornění na nutnost vyrovnání dluhu pod hrozbou odpojení od elektřiny,“ konstatoval.