Článek
„Chceme čistou mobilitu ve městech a vyhnout se zákazu vjezdu pro dieselové automobily,“ uvedl místopředseda sociálně demokratického klubu v německém spolkovém sněmu Sören Bartol.
V rámci koaliční smlouvy se SPD s CDU/CSU shodla na zvýšení prémie za nákup elektromobilů pro taxíky a lehká užitková vozidla. Bartol řekl, že firmy by měly rychleji přistoupit k nahrazení starých taxíků a lehkých užitkových vozidel elektromobily. SPD v rozhovorech otevřela možnost zvýšit tuto prémii na osm tisíc eur. V prohlášení však částka specifikována není.
Dosud tato prémie činí 4000 eur (101 tisíc korun) pro elektromobily s baterií a tři tisíce eur (76 tisíc korun) pro hybridní vozy. Schválena byla v roce 2016 a skládají se na ni půl na půl spolková vláda a výrobci.
Štědré dotace v Norsku
Strany se navíc domluvily, že se do roku 2020 zasadí o rozšíření nabíjecích stanic pro elektromobily o dalších nejméně 100 tisíc. V loňském roce se počet nabíjecích stanic podle údajů spolkového svazu energetiky a vodohospodářství (BDEW) téměř zdvojnásobil na 10 700.
Z Evropských zemí je štědrými dotacemi pro elektromobily známé především Norsko. Koncem loňského roku tam elektromobily tvořily skoro polovinu na prodejích všech nových aut. Česko podporuje investice do nabíječek a částečně i nákup elektromobilů firmami.
Dotace na elektromobily pro fyzické osoby ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) zatím navrhovat nechce, podle něj by to znamenalo značné náklady pro daňové poplatníky. Očekává, že s těmito aktivitami přijdou samy automobilky. První signály se již objevují. Automobilka Volkswagen, na které stále ještě lpí stín aféry Dieselgate, například v Česku v rámci propagace elektromobility půjčila dočasně zdarma desítky elektrických Golfů státním úřadům, institucím nebo firmám.