Článek
Do plánovaných rozhovorů by se měli zapojit mimo jiné představitelé evropských automobilových společností a odborů. Automobilový průmysl se v poslední době potýká se slabou poptávkou, rostoucí konkurencí z Číny a nečekaně pomalým přechodem zákazníků k elektromobilům.
„Automobilový průmysl je pýchou Evropy a je klíčový pro její prosperitu. Je motorem inovací, zajišťuje miliony pracovních míst a je největším soukromým investorem do výzkumu a vývoje,“ uvedla von der Leyenová.
Komise přitom po automobilkách žádá snížení průměrných emisí z aktuálních 115 na 94 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr, jinak jim hrozí pokuta až 95 eur (2375 Kč) za každý gram překročení limitu u každého prodaného vozu.
Výrobci začali zdražovat auta se spalovacími motory
Má také růst množství prodaných elektromobilů, a to na 24 procent. To je ale kvůli menšímu zájmu spotřebitelů podle odborníků nereálné a automobilkám hrozí pokuty ve výši až 15 miliard eur (375 miliard korun).
„Za obtížné situace, ve které se automobilový průmysl nachází v řadě částí světa, ale především v Evropě, nedává smysl zatěžovat ho nyní dodatečnými pokutami,“ řekl Scholz. Komise by podle něj měla zajistit, aby pokuty, pokud by byly nezbytné, neovlivnily finanční likviditu podniků, které nyní musejí investovat do elektromobility a do moderních produktů a vozidel.
Eurokomisař pro klima a čisté hospodářství Wopke Hoekstra minulý týden navzdory sílícím politickým tlakům uvedl, že Komise neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Frakce Evropské lidové strany, která je největší v Evropském parlamentu, minulý týden navrhla zmírnění pokut, jež se mají od příštího roku vůči automobilkám uplatňovat v případě neplnění emisních cílů.
Čínské automobilky couvají od elektroaut zpět k hybridům. Obejdou tak evropská cla
„Zbývají jen špatné scénáře a uvidíme, zda Evropská komise nebude ochotná přijmout nějaké opatření. Je možná koupě kreditů od čínských automobilek, což by bylo pro evropské automobilky levnější, ale tím by se fakticky subvencovala čínská konkurence a nově zavedená cla na tyto vozy,“ řekl Novinkám šéf Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.
Může to podle něj automobilky nutit snižovat podíl aut se spalovacími motory, což by vedlo k propouštění a omezení investic. „Eventuálně je možné do cen vozů se spalovacími motory započítat hrozící pokuty. Jednoznačně jsou tlaky na to, aby cena aut na benzín a naftu rostla,“ dodal.
Pokuty by podle jeho slov mohly znamenat dodatečný náklad přes dvaceti tisíc korun na vozidlo. Podle agentury Reuters už první velké automobilky ceny zvyšují, když cenovky o 500 eur (12 500 Kč) ve Francii u všech modelů s výjimkou elektrických zvedl Peugeot, Renault zase o 300 eur (7 500 Kč) zdražil model Clio.