Hlavní obsah

Německo vyplatilo šrotovné za tisíce aut, která dál jezdí ve východní Evropě

Zavedení takzvaného šrotovného v Německu údajně umožnilo překupníkům rozjet nový nezákonný byznys se starými auty. Mnoho automobilů, které už byly určeny k sešrotování, nakonec poslouží přinejmenším na náhradní díly ve východní Evropě nebo Africe. Podle svazu německých kriminalistů (BDK) bylo do ciziny nelegálně prodáno až 50 000 německých "vraků".

Foto: Profimedia.cz

Článek

V uplynulých měsících šrotovné podle odhadů BDK podvodníkům "přihrálo" řádově tisícovky aut. Zhruba pět až deset procent automobilů, které měly být sešrotovány, bylo vyvezeno do východní Evropy či Afriky, řekl místopředseda svazu kriminalistů Wilfried Albishausen deníku Bild a televizní stanici ARD. "Tím spadlo organizovanému zločinu do rukou zhruba 125 miliónů eur (kolem 3,25 miliardy Kč)," odhaduje Albishausen.

Spolkový úřad pro hospodářství a kontrolu vývozu (Bafa), jenž žádosti o šrotovné přijímá, odhady BDK odmítá. Prostřednictvím své mluvčí sice připustil, že se případy podvodů vyskytly, ale týkaly se údajně méně než stovky vozů.

O šrotovné žádá 1,7 miliónu Němců

Bafa dosud registruje přes 1,7 miliónu žádostí o prémii ve výši 2500 eur, přiznána zatím byla zhruba půl miliónu žadatelů. Stát bonus vyplácí lidem, kteří si kupují nové auto a zároveň nechají sešrotovat nejméně devět let starý vůz. Německá vláda na šrotovné vyčlenila pět miliard eur.

Albishausen úřadům vytýká nedostatečnou kontrolu čerpání šrotovného. Podle něj také není jasné, jak je zákonem ošetřena situace, kdy je automobil, na něhož se vztahuje vyplacení šrotovného, prodán do ciziny. Podle experta je sice ve hře nepochybně padělání dokumentů i krácení daní, pro pachatele je však riziko potrestání velmi malé. "To našim organizovaným zločincům dodává odvahy, aby se uchytili na tomto trhu," upozorňuje Albishausen.

Ministr financí se obává skandálu

Německý ministr financí Peer Steinbrück nyní požaduje rychlé vyšetření doutnajícího skandálu a v případech, kdy se prokáže podvod, žádá vrácení prémie státu. "Tomu se musí přijít na kloub. Nikdy nemůžete určité zneužití zcela vyloučit," řekl dnes Steinbrück, jenž je místopředsedou sociálnědemokratické strany (SPD). Ta se přitom hlásí k autorství jinak úspěšného konceptu šrotovného.

Od jeho zavedení koncem ledna se v Německu dosud prodalo o 26,6 procenta více nových aut než v první polovině minulého roku. Překonána byla dokonce i prodejní čísla z dosud rekordního roku 1999. Německá "ekologická prémie" se stala vzorem pro zavedení obdobných stimulačních opatření v mnoha dalších evropských zemích i v USA.

Související témata:

Výběr článků

Načítám