Hlavní obsah

Německo čekají další stávky. Tentokrát ve stavebnictví

V německém stavebním sektoru se schyluje ke stávkám. Zaměstnavatelé totiž odmítli přistoupit na arbitrážní rozhodnutí ohledně pracovních podmínek a zvyšování mezd. Vyjednávání se týkají zhruba 930 000 pracovníků, uvedla v pátek agentura DPA. Odborový svaz IG BAU už dříve oznámil, že svolá stávku, pokud zaměstnavatelé odmítnou arbitrážní rozhodnutí, které svaz přijal koncem dubna.

Foto: Envato elements

Ilustrační foto

Článek

Uvedené rozhodnutí by od letošního 1. května zajistilo pracovníkům zvýšení příjmu o 250 eur (6250 Kč) měsíčně. Od 1. dubna příštího roku by přišlo další zvýšení, tentokrát o 4,15 procenta pro zaměstnance v západním Německu a o 4,95 procenta pro zaměstnance ve východní části země. Smlouva by platila 24 měsíců, respektive do konce března 2026.

„Domíchávače betonu budou zaparkovány po celém Německu, stěrky se odloží a bagry se postaví na parkovací místa,“ řekl předseda IG BAU Robert Feiger. Stávkovat budou podle něj velké firmy i malí řemeslníci. Přesné datum zahájení protestů Feiger dosud neuvedl.

Feiger dal najevo, že svaz už se necítí rozhodnutím arbitra vázán. Znovu proto vstoupí do stávky za svůj původní požadavek dosáhnout zvýšení měsíčního příjmu o 500 eur. Zaměstnavatelé svazů ZDB a HDB nabídli dvojí zvýšení mezd, a to o 3,3 procenta na letošní rok a o 3,2 procenta na rok příští. Poukazovali přitom na krizi, hlavně v bytové výstavbě, a obvinili odbory, že ji zcela ignorují.

Stávky se německým strojvůdcům vyplatily. Deutsche Bahn jim postupně sníží pracovní dobu

Ekonomika

Stavebnictví je jedním z největších zaměstnavatelů v Německu. S obratem kolem 162 miliard eur (4,1 bilionu Kč) za loňský rok je podle sdružení stavebního průmyslu ZDB důležitým pilířem německé ekonomiky. Odvětví léta podporovalo ekonomiku v době realitního boomu, ale nyní se z něj kvůli krizi v bytové výstavbě stal problematický sektor.

Stávky strojvůdců

V Německu přitom teprve nedávno skončily dlouhé stávky na železnici. Strojvedoucí sdružení v odborech GDL stávkovali od loňského listopadu celkem šestkrát. Po státním dopravci Deutsche Bahn (DB) požadovali, aby jim postupně do roku 2029 snížil pracovní dobu na 35 hodin týdně se zachováním plné mzdy.

DB nakonec po sérii stávek a pěti měsících vyjednávání kapitulovaly a koncem března na požadavek přistoupily. Zároveň si ale vyjednaly kompromis v podobě možnosti pracovat až 40 hodin týdně, pokud budou strojvůdci chtít, za což dostanou příplatky.

Kvůli navýšení mezd stávkovali v březnu také zaměstnanci národního leteckého dopravce Lufthansa. Aerolinky se ale rozsáhlejší a déle trvající stávce vyhnuly, když se koncem měsíce dohodly s odbory na nových podmínkách pro zhruba 25 tisíc členů pozemního personálu.

Lufthansa se dohodla s odbory na mzdách

Ekonomika

Výběr článků

Načítám