Článek
O rozhodnutí informovala rakouská agentura APA.
Podle soudců je německé mýto v rozporu s unijní legislativou, neboť diskriminuje zahraniční řidiče. „Toto opatření je diskriminační, protože jeho ekonomické náklady nesou prakticky výlučně vlastníci a řidiči vozů z ostatních členských států,“ uvedli soudci.
Problém spočívá v tom, že německým řidičům má být mýtné kompenzováno slevou na dani z motorových vozidel. Rakousko to považuje za diskriminaci, což nyní soudní dvůr potvrdil. Německo přitom jako jedna z mála zemí dosud nemělo zpoplatněné používání dálnic osobními vozidly.
Výnos měl být půl miliardy eur
Německé ministerstvo dopravy v minulosti uvedlo, že počítá s výnosem zhruba 524 milionů eur (zhruba 13,5 miliardy korun), a to i po odečtení jedné stovky milionů eur, již by stát vydal na kompenzace německým řidičům v závislosti na výši vypouštěných emisí.
Německo usilovalo o zavedení mýtného pro osobní auta na svém území delší dobu. Vzhledem k odporu Evropské komise (EK) a ostatních členských států EU ho však vláda schválila teprve v lednu 2017 a v jiné podobě, než původně prosazovala.
Místo původně navrhovaných tří variant dálniční známky za pět, deset a patnáct eur nová varianta zavádí desetidenní poplatek v rozmezí 2,5 až 25 eur a dvouměsíční poplatek v rozmezí 7 až 50 eur. Konkrétní výše krátkodobého poplatku závisí na ekologické způsobilosti daného vozu.
Německo chce celoevropské mýtné
Podle kritiků je kompromisní návrh i nadále diskriminační vzhledem k tomu, že zahraničním řidičům žádné kompenzace vypláceny nebudou.
Předchozí ministr dopravy Alexander Dobrindt kromě toho usiloval o zavedení systému celoevropského mýtného. Uvedl, že cílem německé vlády je „společný, interoperabilní mýtný systém bez národních bariér“. [celá zpráva]