Článek
Na konci minulého týdne se ukázalo, že Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založila trojice německých automobilek spolu s firmou Bosch, testovalo škodlivost emisí naftových vozů na opicích. Nyní je zřejmé, že předmětem testů byli také lidé.
Ve zprávě o činnosti sdružení za roky 2012 až 2015 totiž stojí, že EUGT na doporučení své rady „podpořilo krátkodobou inhalační studii oxidu dusičitého u zdravých lidí”. Různé koncentrace oxidu dusičitého (NO2) se pak testovaly na 25 lidech, přičemž nebyla „prokázána žádná reakce na vdechnutý NO2”. Neprokázaly se údajně ani žádné zánětlivé dopady NO2 na dýchací cesty.
Německá vláda testy ostře kritizovala. Její mluvčí Steffen Seibert na tiskové konferenci v Berlíně prohlásil, že nejsou v žádném případě eticky zdůvodnitelné. Vyvstává podle něj řada otázek, kdo za testy stál. Věc se musí vyšetřit. Žádné pochopení pro podobné testy nemá podle mluvčího ani ministerstvo dopravy, ministerstvo životního prostředí je označilo za neseriózní a troufalé.
Bosch v době testů nebyl členem sdružení
V době, kdy se testy uskutečnily, už podle Süddeutsche Zeitung Bosch nebyl členem výzkumného sdružení, trojice automobilek ale ano. Společnost Daimler výzkum na lidech tvrdě odsoudila a oznámila, že vyšetří, jak k tomu došlo. Postup EUGT podle firmy odporuje jejím hodnotám a etickým principům.
Už před několika dny se trojice společností, které v Německu čelí několika aférám a vzrůstajícímu tlaku politiků, distancovala od testů na opicích.