Článek
Od roku 2016, kdy začal program fungovat, vyplatilo Německo na dotacích na nákup elektromobilů kolem 10 miliard eur (přes 245 miliard Kč), napsala agentura Reuters.
Dotacím ale nyní odzvonilo, protože vláda kancléře Olafa Scholze musela některé programy určené k urychlení zelené transformace země zrušit poté, co jí ústavní soud zakázal využít 60 miliard eur (takřka 1,5 bilionu Kč) převedených právě do klimatického fondu.
Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110 000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147 000 Kč).
Dražší topení i benzin. Německo musí kvůli díře v rozpočtu šetřit
Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40 000 eur (980 000 Kč). Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65 000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73 500 Kč). S tím je ale nyní konec.
„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo.
Scholzův kabinet se už dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.
Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.
Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.
Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.