Hlavní obsah

Němci jsou šokováni. Fotbalovou reprezentaci opouští po 74 letech Adidas

Přišlo to jako blesk z čistého nebe. Německý fotbalový svaz (DFB) ve čtvrtek zčistajasna oznámil, že po 74 letech odpískal spojení fotbalové reprezentace a německé oděvní firmy Adidas. Od roku 2027 budou národní týmy hrát v dresech od amerického gigantu Nike. Německé špičky jsou tímto rozhodnutím šokovány.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Jako první se k ukončení dlouholetého partnerství ozval vicekancléř a ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck (Zelení).

„Německý dres bez tří pruhů si dovedu představit jen stěží. Adidas a černá, červená a zlatá barva pro mě vždy patřily k sobě. Kousek německé identity. Uvítal bych trochu více lokálního patriotismu,“ podotkl podle listu Süddeutsche Zeitung.

List Die Welt však připomněl, že to byl právě Habeck, kdo v roce 2019 napsal na Facebooku: „Z lásky k vlasti se mi vždycky chtělo zvracet. Nikdy jsem nevěděl, co si počít s Německem, a pořád nevím.“

„Lokální patriotismus? To je opravdu silné slovo od člena Zelených,“ napsal Die Welt.

Propalestinská aktivistka vyzývala k bojkotu firmy Nike. V jejich botách

Koktejl

Bavorský ministerský předseda Markus Söder (CSU) zase připomněl senzační triumf na mistrovství světa v roce 1954, který zemi dodal nové sebevědomí.

„Proto je špatné, ostudné a nepochopitelné, že by tento příběh měl skončit právě teď. Německý fotbal by neměl být pěšákem v mezinárodních korporátních bitvách,“ napsal na síti X.

„Adidas by již neměl být na národním dresu? Místo toho americká společnost? Myslím, že je to špatné rozhodnutí, kdy komerce ničí tradici a kus domova,“ poznamenal na síti X ministr zdravotnictví Karl Lauterbach (SPD).

Samotný fotbalový svaz se vyjádřil, že nešlo o jednoduché rozhodnutí.

„Chápeme emoce, které vše doprovázejí. I pro nás jako svaz je drastickou událostí, když partnerství, které bylo a je charakterizováno mnoha výjimečnými okamžiky, po více než 70 letech končí. Nenechává nás to chladnými,“ napsal DFB.

„Těšíme se na spolupráci se společností Nike a na důvěru, kterou v nás vložila. Budoucí partnerství umožní DFB i v nadcházejícím desetiletí plnit klíčové úkoly s ohledem na všestranný rozvoj fotbalu v Německu,“ citovala tisková zpráva prezidenta DFB Bernda Neuendorfa.

„Jedno je však také jasné. Až do prosince 2026 uděláme vše, co je v našich silách, abychom dosáhli společného úspěchu s naším dlouholetým a současným partnerem Adidas, kterému německý fotbal vděčí za mnohé již více než sedm desetiletí,“ dodal Neuendorf.

Peníze až na prvním místě

Podle deníku Handelsblatt zaplatí americký gigant největšímu sportovnímu svazu v zemi rekordní sumu 100 milionů eur (2,53 miliardy korun) ročně. Adidas naopak podle deníku Bild nedávno oznámil, že bude svazu platit 50 milionů eur ročně.

„Přidělení zakázky budoucímu partnerovi Nike je výsledkem transparentního a nediskriminačního výběrového řízení,“ oznámil Holger Blask, generální ředitel DFB.

Foto: Profimedia.cz

Fotbalisté Německa a Ukrajiny v přátelském utkání loni v červnu

„Společnost Nike předložila zdaleka nejlepší ekonomickou nabídku a přesvědčila nás také svou vizí, která zahrnuje i jasný závazek k podpoře amatérského a masového sportu a udržitelného rozvoje ženského fotbalu v Německu,“ doplnil.

V roce 2006 přitom DFB firmu Nike odmítl. Skupina tehdy údajně nabídla 500 milionů eur (12,62 miliardy korun) za desetiletou smlouvu. Svaz však zůstal věrný svému dlouholetému partnerovi, firmě Adidas, i když její nabídka byla údajně mnohem nižší.

Tradice účty nezaplatí

List Bild uvedl, že změna je dobrá, protože tradice účty nezaplatí.

„Nostalgie je v tuto chvíli nevhodná. Vždyť DFB má vážné finanční potíže! Největší sportovní svaz na světě má vůči svým přibližně sedmi milionům členů povinnost dělat pro ně to nejlepší. Cokoli jiného by hraničilo s neloajalitou,“ upozorňuje.

Foto: Profimedia.cz

"Císař “ Franz Beckenbauer na módní přehlídce Adidasu v květnu 1975

Zároveň však podotýká, že peníze nejsou všechno.

„Nike nabízí více, a tak posílá svého konkurenta Adidas na vedlejší kolej. Z čistě ekonomického hlediska to může být logické. Ale fotbal by měl být víc,“ stojí v komentáři Bildu.

„DFB přísun milionů firmy Nike potřebuje, protože v posledních letech vyhodil spoustu peněz do kanálu. Národní tým bez Adidasu; při té představě fotbalovému romantikovi krvácí srdce,“ dodal autor.

Nike si vede lépe

Adidas byl dodavatelem oblečení u všech čtyř německých titulů mistrů světa a tří titulů mistrů Evropy, stejně jako u dvou titulů mistryň světa a osmi trofejí mistryň Evropy.

Firma Nike dlouhá léta obléká národní týmy Brazílie, Francie, Anglie, Nizozemska či Portugalska. K tomu obléká i špičkové evropské kluby FC Liverpool, FC Barcelona či Paris St. Germain.

Podle televize ARD vykázala roční tržby odpovídající 47,1 miliardy eur (1,19 bilionu korun) se ziskem 4,7 miliardy (119 miliard korun).

Adidas, který obléká aktuální mistry světa z Argentiny, reprezentace Španělska, Itálie, Belgie či velkokluby Real Madrid, Bayern Mnichov a Juventus Turín, se naopak musel smířit se ztrátou 75 milionů eur (1,89 miliardy korun) při obratu 21,4 miliardy eur (60,6 miliardy korun).

Adidas na podzim znovu otevře své ruské pobočky, píší v Rusku

Ekonomika
Související témata:
Národní tým

Související články

Adidas prodá Reebok za 53 miliard korun

Německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas se dohodl, že prodá svou americkou značku Reebok americké společnosti Authentic Brands Group. Ta za značku...

Výběr článků

Načítám