Článek
„Je zarážející, že počáteční stav ve faktuře je vyšší než současný stav,“ řekl s podivem. Přitom podle něj není nikdo, kdo by mohl spotřebu v prázdném místě „dotočit“. Ve vyúčtování, které obdržel za rodinný dům, má zase spotřebu o pár set kilowatthodin vyšší.
V každém vyúčtování je návod, jak reklamaci podat, a je v něm k tomu k dispozici i formulář
„A skokově navýšili cenu. Normálně jsme platili tři koruny za kilowatthodinu, teď si účtují skoro dvacet,“ vyčítá. Situaci chtěl muž obratem řešit. Jenže s pracovníky Bohemia Energy se mu spojit nepodařilo, vytížené jsou i linky dodavatele poslední instance.
Bohemia Energy tyto zákazníky vyzývá, aby vyúčtování reklamovali. „Konečné vyúčtování děláme na základě informací od distribuční společnosti. Pokud s ním zákazník nesouhlasí, může u nás podat reklamaci. V každém vyúčtování je návod, jak ji podat, a je v něm k tomu k dispozici i formulář,“ řekla Právu mluvčí Bohemia Energy Hana Novotná.
Dodavatelé se ohradili proti Písaříkově kritice, že zneužili situace
Pozor je ale třeba dát na to, že reklamace nemá odkladný účinek. I kdybyste s fakturovanou částkou nesouhlasili, je třeba ji nejprve zaplatit.
Chybějící údaje nahradil odhad
A jak se odečty energií pro vyúčtování prováděly? Podle společnosti ČEZ, kam přešlo bezmála 400 tisíc zákazníků Bohemia Energy, se jedná o mimořádnou situaci.
„S ohledem na množství zákazníků, kteří přišli za den, není možné provést odečet všech 374 000 míst fyzicky ani samoodečtem. Distributor musí podle legislativy veškeré zpracování provést do deseti pracovních dnů od ukončení činnosti dodavatele,“ vysvětlil mluvčí ČEZ Roman Gazdík.
Vláda zváží úpravu dávek kvůli energiím
Firma podle jeho slov zákazníky na možnost samoodečtu upozornila a vyzývala je k němu na webových stránkách a sociálních sítích.
„Podařilo se tak provést 55 000 samoodečtů a zároveň jsme v mimořádném termínu provedli odečet u 15 000 odběrných míst s velkou spotřebou,“ dodal.
U zákazníků, kteří v daném termínu samoodečet neprovedli nebo u kterých nebyl proveden fyzický odečet, byl k datu přechodu proveden odhad stavu elektroměru na základě historické spotřeby.
Nový dodavatel začíná účtovat spotřebu podle vyúčtování, i pokud je v něm hodnota vyšší, než je skutečně na elektroměru nebo plynoměru.
Písařík: Byl to podraz bank. Klientům Bohemia Energy se omlouvám
Majitel Bohemia Energy Jiří Písařík v pondělí řekl, že firma je teď nucena vystavit 1,2 milionu faktur, což by se normálně dělalo celý rok. „Očekávám, že to budeme technicky schopni dokončit do konce tohoto roku,“ prohlásil.