Článek
Výrobce obuvi Steve Madden plány na přesun výroby z Číny po volebním vítězství republikánského kandidáta urychlil, protože cítí, že pravděpodobnost na zvýšení cel pro dovezené čínské zboží se zvýšila, informovala agentura Bloomberg.
Společnost chce snížit počet zboží vyrobeného v Číně o 40 procent už během příštího roku, což je výrazný skok oproti původně zamýšlenému desetiprocentnímu snížení.
„Tento plán už uvádíme do pohybu,“ potvrdil generální ředitel Edward Rosenfeld v hovoru s investory při prezentaci hospodářských výsledků podniku.
Z vidiny Trumpova vítězství má Evropa ekonomickou noční můru
Americké společnosti se dlouho spoléhaly na čínské továrny, kde zboží vyrábí mnohem levněji. Potenciální zpřísnění celní politiky ale mění pravidla hry, což v konečném důsledku pocítí i samotní spotřebitelé, kteří si za dovezené produkty připlatí.
„Pokud se bavíme o nové politice, která počítá s vysokými cly na zboží z Číny, bude to mít nejrůznější dalekosáhlé důsledky nejen v dodavatelském řetězci, ale v celé ekonomice,“ dodal Rosenfeld.
Výrobce domácích spotřebičů Whirlpool očekává, že Američanům se zdraží především mikrovlnky. „Z Číny nejvíce dostáváme právě mikrovlnné trouby,“ prozradil v rozhovoru ještě před volbami finanční ředitel společnosti Jim Peters. Zároveň ale dodal, že Whirlpool bude více izolován od rizika než ostatní výrobci. Většinu zboží, které v USA prodává, totiž na domácím trhu i vyrábí.
Zdraží i steliva pro kočky
Zdražení podle všeho čeká také zákazníky společnosti Oil-Dri vyrábějící steliva pro kočky. Podle jejího šéfa Dana Jaffeeho je Čína jediným místem, odkud může firma dovážet silikátové stelivo nutné k výrobě.
Společnost Church & Dwight část výroby z Číny už přesunula, a to hlavně kvůli svému obchodu s ústní hygienou Waterpik. „Existují plány a opatření, která jsme podnikli, abychom tento dopad zmírnili. Stejně jako všichni ostatní jsme si dobře vědomi důsledků,“ řekl minulý týden finanční ředitel Rick Dierker.
Bezmála polovina současného podnikání firmy Steve Madden by potenciálně podléhala clům na dovoz z Číny. Pokud ale naplní plán a svou expozici ve druhé největší ekonomice světa zmírní, tak se tento podíl může snížit přibližně na 25 procent. Společnost přesouvá svůj dodavatelský řetězec například do Kambodže, Vietnamu, Mexika a dalších zemí.
Před několika lety byla firma Číně vystavena ještě více, když odtamtud dovážela téměř 95 procent produktů prodávaných v USA. Podle Rosenfelda bude pro maloobchodníka obtížné snížit závislost na Číně o více než deset procent ročně. Jak přesně chce zrychlený harmonogram přesunu z Číny uskutečnit, ale neupřesnil.