Článek
Původní pokuta byla vyšší, když činila 368 milionů korun. Proti tomu ČD podaly rozklad k tehdejšímu šéfovi úřadu Petru Rafajovi. Ten ji nakonec zmírnil na zmíněných 274 milionů.
Rozhodnutí úřadu kromě NSS už dříve potvrdil také Krajský soud v Brně. ČD se konkrétně provinily v tom, že zneužily dominantní postavení v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice-Liberec a Plzeň-Most, kde jezdily podle smlouvy do roku 2014.
Z Pardubic do Liberce jezdily ČD podle uzavřené smlouvy od roku 2005, z Plzně do Mostu od roku 2006. V obou tendrech přišly s nabídkou nepřiměřeně nízké ceny.
Na trati Plzeň-Most docházelo k protisoutěžnímu jednání v letech 2005 až 2014, na trati Pardubice-Liberec v letech 2006 až 2014.
Svým jednáním způsobily České dráhy újmu dalším soutěžícím společnostem, které se v začátcích liberalizace železniční dopravy o zakázku ucházely.
Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která v současnosti funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku.
O trať Pardubice-Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se jí nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.