Hlavní obsah

Nejvyšší správní soud potvrdil pokutu 274 milionů pro České dráhy

Aktualizováno

Nejvyšší správní soud (NSS) definitivně potvrdil pokutu 274 milionů korun pro České dráhy (ČD), kterou státnímu dopravci vyměřil v roce 2019 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Případ se týkal toho, že podle rozhodnutí antimonopolního úřadu ČD mezi lety 2005 a 2014 zneužívaly dominantního postavení na trhu a bránily přístupu konkurence na trh dálkové železniční dopravy.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

České dráhy

Článek

Původní pokuta byla vyšší, když činila 368 milionů korun. Proti tomu ČD podaly rozklad k tehdejšímu šéfovi úřadu Petru Rafajovi. Ten ji nakonec zmírnil na zmíněných 274 milionů.

Rozhodnutí úřadu kromě NSS už dříve potvrdil také Krajský soud v Brně. ČD se konkrétně provinily v tom, že zneužily dominantní postavení v soutěžích o rychlíky na tratích Pardubice-Liberec a Plzeň-Most, kde jezdily podle smlouvy do roku 2014.

Z Pardubic do Liberce jezdily ČD podle uzavřené smlouvy od roku 2005, z Plzně do Mostu od roku 2006. V obou tendrech přišly s nabídkou nepřiměřeně nízké ceny.

Na trati Plzeň-Most docházelo k protisoutěžnímu jednání v letech 2005 až 2014, na trati Pardubice-Liberec v letech 2006 až 2014.

Svým jednáním způsobily České dráhy újmu dalším soutěžícím společnostem, které se v začátcích liberalizace železniční dopravy o zakázku ucházely.

Na obou tratích se o provoz ucházela také společnost Viamont, která v současnosti funguje pod názvem GW Train Regio a provozuje dopravu na několika regionálních tratích v Česku.

O trať Pardubice-Liberec se ucházela ještě společnost Connex Česká železniční. Založena byla v roce 2004, aby provozovala železniční dopravu, což se jí nepodařilo, a v roce 2008 vstoupila do likvidace.

České dráhy zneužívaly dominantní postavení, potvrdil Rafaj a snížil jim pokutu na čtvrt miliardy

Ekonomika

Výběr článků

Načítám