Článek
Veškerá odpovědnost na místě stavby ležela na Pavlu Policarovi, jednom z ředitelů této rodinné firmy a týmu deseti až patnácti pracovníků firmy.
Pardubické výtahy přepravily do výšky několika set metrů rozestavěného mrakodrapu za čtyři roky odhadem téměř 24 miliónů pracovníků a milióny tun materiálu.
Ten nejvýše položený, permanentní výtah končí u úpatí vrcholového tubusu mrakodrapu ve výšce 650 metrů. Zůstane natrvalo v mrakodrapu jako servisní a technická zdviž a bude sloužit pro techniky a speciální pracovníky. Personální lanové výtahy v budově pro zaměstnance a zákazníky nejvyššího mrakodrapu vybudoval nadnárodní koncern Otis.
Pardubická firma ve výběrovém řízení porazila špičku v oboru, švédskou firmu Alimak.
Nyní do Abu Dabí a Saúdské Arábie
„Věděli jsme, že na to máme. Specializujeme se na náročné výrobky s nejlepšími technologiemi. Stavíme výškové budovy po celém světě, mimo jiné jsme se podíleli i na nejvyšší budově Ruska a Evropy v Moskvě. Máme výtahy i v amerických atomových elektrárnách,“ upřesnil Policar.
Výtahy, které stoupaly od země při stavbě mrakodrapu Burdž Chalífa až do výšky 425 metrů, si připsaly světový rekord za nejdelší jízdu výtahu a největší rychlost 100 metrů za minutu.
Šestnáct stavebních výtahů pardubické firmy bylo po dostavbě mrakodrapu demontováno a nyní projde generální údržbou, aby byly připraveny na stavbu 400metrových mrakodrapů v Abu Dabí a Saúdské Arábii.
Mrakodrap vyrůstal i za pomoci několika dalších českých firem, které byly subdodavateli Pegy. Další pardubická firma Strojon například vyvinula a vyrobila speciální výtahové automatické dveře, které byly loni v červenci instalovány v posledních šesti poschodích budovy.