Článek
Ocelová konstrukce, která je součástí jihozápadní části okruhu, překlenula údolí u obce Lochkov teprve před měsícem. Kromě šikmých pilířů patří mezi rarity i to, že most byl ze strany postupně vysouván nad údolím ve výšce 65 metrů. Přestože jde o pětiproudový úsek dálnice, nebudou vozovku tvořit dvě oddělené části, jak tomu je obvykle, ale jeden celek.
Právě nyní se stavbaři připravují na lití betonu. Z něj se vytvoří obří deska o šířce až 37 metrů, na které povede vozovka. „Na ocelovou konstrukci bylo použito 4700 tun oceli. Na desku se použije 5700 kubíků betonu,“ popsal Novinkám vedoucí projektu Pavel Mařík ze společnosti Bögl a Krýsl. Ta se společně s firmami Hochtief a Strabag podílí na vybudování jihozápadní části silničního okruhu kolem Prahy. Komunikace spojí D1 a D5.
Podle Maříka bude mít celá stavba hmotnost zhruba dvacet tisíc tun. Práce se ubírají rychlým tempem, začalo se v roce 2007 a hotovo by mělo být již příští rok. Jen pro představu - unikátní šikmé pilíře se budovaly zhruba čtyři a půl měsíce. Pro vysunutí mostu však bylo potřeba postavit i dva svislé. Ty ční do výšky 55 metrů a postaveny byly za dva týdny. Nakonec budou ale zbourány, až bude most kompletní.
Most bude kromě asfaltu a pod ním betonové desky celý z oceli. Jak se tedy zabrání případné korozi? „Konstrukce se nejprve celá pozinkuje. Následují tři speciální nátěry, které korozi zabrání,“ vysvětlil Mařík z firmy Bögl a Krýsl. Dodal, že zabezpečení proti korozi přijde u tak velké stavby řádově na desítky miliónů korun.
Obchvat plný rarit |
---|
Krom nejvyššího mostu v hlavním městě se obchvat může pochlubit i dalšími zajímavostmi. Několik set metrů od Lochkova se totiž řidiči po zprovoznění stavby dostanou na takzvanou Lahovickou estakádu. Ta je nejdelším mostem v ČR, měří přes dva kilometry. |