Hlavní obsah

Nejvíce lidé nakupují v hypermarketech

ČESKÁ REPUBLIKA

Nejvíce lidí nakupuje v hypermarketech a v diskontních prodejnách, naopak nejméně lidé nakupují v supermarketech. Podle odborníků by se proto nyní měly supermarkety zaměřit na zlepšení nabídky zboží a služeb, aby obstály v ještě ostřejším cenovém souboji o zákazníka, který spolu svedou právě diskontní prodejny a hypermarkety.

Článek

Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research řekl, že zatímco v roce 2000 podle průzkumů preferovalo supermarkety 29 procent lidí, loni jejich preference klesly na 15 procent. Naopak vzrostla obliba diskontních prodejen, a to ze 17 procent v roce 2000 na loňských 23 procent. Preference hypermarketů se v posledních třech letech pohybují kolem 36 procent.

Nízké ceny lákají do diskontních prodejen

V letošním roce lze podle Skály očekávat další nárůst počtu prodejen diskontních řetězců. Diskontní prodejny se orientují na nízké ceny, které jsou stále velkým lákadlem pro většinu českých spotřebitelů.

"Hypermarkety zase budou expandovat do stále menších měst. Hlavně ve středně velkých městech bude mezi diskonty a hypermarkety tvrdá konkurence o zákazníka," uvedl Skála. Konkurenční boj obchodníků se proto i nadále ponese hlavně ve znamení nízké ceny. "Zostřující se konkurence povede k přehodnocení strategií některých řetězců, případně k dalším odchodům z českého trhu. Naopak některé řetězce mohou do ČR ještě přijít," upozornil Skála.

Supermarkety by měly změnit přístup

Supermarkety by podle odborníků mohly cenové válce hypermarketů a diskontních prodejen čelit pomocí změny své obchodní strategie, která by místo nízké ceny preferovala pohodlný nákup. Podle průzkumů totiž lidem vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Úroveň cen je až na spodních místech tohoto žebříčku.

"Značná část českých spotřebitelů již neklade na cenu tak velký důraz. Obchodník, který nabídne alternativu v podobě pohodlného nákupu, proto může mít úspěch," podotkla Barbora Krásná ze společnosti Incoma Consult.

Na konci roku 2004 obchodní řetězce v České republice provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů. Loni se jejich počet zvýšil o několik desítek či stovek.  Maloobchodní trh je  již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí slučování.

Loni již ohlásily odchod z České republiky společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, resp. Tesco Stores ČR.

Výběr článků

Načítám