Článek
Letadlo pro 544 osob mělo konkurovat legendárnímu Boeingu 747, aerolinky ale dávají přednost menším modelům.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Superjumbu A380 opět hrozí konec |
Airbus hrozí odchodem z Británie v případě tvrdého brexitu |
Letiště pořídilo hangáru dveře s dírou uprostřed, aby se do něj vešlo největší letadlo světa |
Poslední ránu plánům se superjumbem zasadila společnost Emirates snížením objednávky na letadla A380 na 123 z původně zamýšlených 162 strojů. Podle nové dohody s Airbusem objedná 70 menších modelů A350 a A330neo.
„V důsledku tohoto rozhodnutí nemáme žádný významný objem nevyřízených zakázek na A380, takže není důvod zachovávat výrobu,” uvedl generální ředitel společnosti Airbus Tom Enders. Upozornil, že letouny budou ještě řadu let v provozu a že Airbus bude jejich provozovatelům nadále poskytovat plnou podporu. „Cestující po celém světě milují létání tímto skvělým letadlem,” prohlásil.
První let stroje A380 se uskutečnil v dubnu 2005 a první let s cestujícími následoval v září 2006.
Společnost Airbus ve čtvrtečním prohlášení uvedla, že poslední letoun A380 bude dodán v roce 2021. Její rozhodnutí může ovlivnit 3000 až 3500 pracovních míst. Příští týden začne o záležitosti jednat s odborovými svazy, napsala agentura Reuters.
Příliš drahé stroje
Superjumba pro 530 cestujících jsou drahá, stojí více než 440 milionů dolarů (přes 10 miliard Kč), zatímco menší Boeing 787 Dreamliner se zhruba poloviční kapacitou cestujících vyjde na polovinu. Boeing navíc plánuje výrobu nové verze velkokapacitních dvoumotorových strojů 777X až pro 400 cestujících. Emirates si už objednaly 150 kusů.
Airbus proto vyvíjí nové verze strojů A350. Analýzy totiž prokázaly, že provoz dvoumotorových strojů je levnější. Boeingy 737 u Norwegian Air Shuttle přepraví skoro 40 cestujících na litr a kilometr (pro přepravu jednoho cestujícího na sto kilometrů se spálí 2,7 litru leteckého petroleje) a dreamlinery u All Nippon Airlines a Hainan Airlines je to 36 pasažérů.
Proti tomu společnost Qantas, využívající žíznivější čtyřmotorové stroje A380 a Boeing 747, přepraví jen 22 cestujících na litr a kilometr, přičemž celkový průměr je 31, uvedl server Flight Global.
Proto také aerolinky Qantas odstoupily od objednávky osmi A380 a svoje Boeingy 747 nahrazují menšími dreamlinery, jež nasazují i Korean Air na spoje ze Soulu do Kalifornie. Podle Akbara al-Bákira, ředitele společnosti Qatar Airways, která provozuje deset A380, je na vině špatná koncepce. Letoun je podle něj příliš těžký a nemá adekvátní nosnou plochu, ačkoliv rozpětí křídel činí úctyhodných 79,75 metru. Větší být nemohlo vzhledem k dispozicím letišť.
Jak uvedl Dan Rutheford z mezinárodní rady pro čistou dopravu (ICCT): „Novější dvoumotorová širokotrupá letadla nabízejí nosnost a dolet, jaké jsou potřeba pro transpacifické lety, při mnohem nižší spotřebě.“ A právě na dlouhých letech přes Tichý oceán a letech z velkých evropských a blízkovýchodních letišť do Asie a Austrálie jsou Airbusy A380 využívány nejvíce.
Airbusu tak sázka na superjumbo nevyšla, a to ani když se zaměřil na velké letecké přístavy, kam se musí pasažéři z dalších míst dopravit. Ukázalo se, že cestující dávají přednost přímým letům do cílových destinací před lety s přestupy, a tak A380 nebývají vždy plně obsazené.
Nedaří se ani Boeingu s jeho novou verzí jumbo jetu 747-8. Jeho výrobě ale uzavření nehrozí, neboť se daří prodávat jeho nákladní verzi. Ta však u dvoupatrového Airbusu A380 neexistuje.
Co je Airbus A380 |
---|
A380 je dvoupatrový čtyřmotorový proudový širokotrupý dopravní letoun vyráběný evropskou společností Airbus SE. S rozpětím 79,75 m a délkou 72,72 m je největším dopravním letadlem světa, větší je jen nákladní Antonov An-225 Mrija. Hydroplán Hughes H-4 Hercules měl skoro o 18 metrů větší rozpětí a Boeing 747-8 je delší o 3,6 metru. A380 přepraví podle konfigurace 450 až 575 cestujících, maximálně pak 853. |
Max. rychlost: 945 km/h |
Dostup: 13 100 metrů |
Dolet: 15 200 |
Vzletová hmot.: 560 000 kg |
Prázdná váha: 277 000 kg |
Počet cestujících: 450 až 853 |
Rozpětí: 79,75 m |
Zdroj: Wikipedie |