Článek
Coca-Cola je na první příčce žebříčku již od roku 2000, kdy se začal tento průzkum zveřejňovat.
Ze seznamu naopak vypadla britská společnost BP, která se poslední měsíce potýká s únikem ropy v Mexickém zálivu. [celá zpráva]
Problémy automobilky Toyota s bezpečností aut pak vyřadily značku z první desítky.
Hodnota značky Coca-Cola se loni zvýšila o dvě procenta na 70,45 miliardy USD (1,33 bilionu Kč). Nejhodnotnější evropskou značkou je Nokia na osmé pozici. Hodnota značky však klesla o 15 procenta a Nokia si pohoršila, když spadla z loňské páté pozice na osmou.
Nejvíc se zvýšila hodnota Apple a Google
Nejvíce se zvýšila cena značek technologických společností Apple a Google, o více než 36 procent.
Google si polepšil na čtvrtou příčku ze sedmé a Apple na 17. z loňské 20. pozice. Googlu pomohl operační systém pro mobilní telefony Android a Applu nové produkty, včetně tabletu iPad. Technologické firmy nyní tvoří polovinu z desítky nejcennějších firem světa.
Žádná česká firma se v žebříčku neobjevila, pouze na 30. pozici se umístil americký Budweiser, který měl dlouholeté spory o ochrannou známku s českým pivovarem Budweiser Budvar.
Průzkum je založen na složité metodologii vyvinuté firmou Interbrand. Využívá vzorec, který kombinuje budoucí sílu značky a její úlohu ve vytváření poptávky. Firmy musí mít veřejně dostupné finanční údaje, a třetina příjmů firmy musí pocházet ze zahraničí.
Žebříček nejhodnotnějších značek (v závorce umístění v minulém roce) |
---|
1. (1) Coca-Cola |
2. (2) IBM |
3. (3) Microsoft |
4. (7) Google |
5. (4) GE |
6. (6) McDonald's |
7. (9) Intel |
8. (5) Nokia |
9. (10) Disney |
10. (11) Hewlett Packard |
11. (8) Toyota |
12. (12) Mercedes-Benz |
13. (13) Gillette |
14. (14) Cisco |
15. (15) BMW |
16. (16) Louis Vuitton |
17. (20) Apple |
18. (17) Marlboro |
19. (19) Samsung |
20. (18) Honda |
21. (21) H |
22. (24) Oracle |
23. (23) Pepsi |
24. (22) American Express |
25. (26) Nike |
26. (27) SAP |
27. (25) Nescafé |
28. (28) Ikea |
29. (37) JP Morgan |
30. (30) Budweiser |