Článek
Zkušenosti ze San José hodlá Lime využít při rozšiřování funkce do dalších světových měst.
Jak to funguje? Čidla v koloběžkách sbírají data o rychlosti i vibracích a pak za pomoci algoritmů vyhodnotí, na jakém povrchu uživatel během své jízdy jel. Spolehlivost je prý kolem 95 procent.
Pokud zjistí, že zákazník po chodníku ujel více než 50 procent své trasy, bude na tuto skutečnost upozorněn oznámením v aplikaci a vyzván, aby v zájmu ohleduplnosti vůči ostatním účastníkům silničního provozu jezdil raději po silnici.
„Funkci detekce chodníku jsme začali vyvíjet již více než před rokem a je součástí našeho závazku zajistit maximální bezpečí pro komunitu obyvatel měst,“ uvedl Nick Shapiro, který má otázky bezpečnosti v Lime na starosti.
„Víme, že mikromobilita může uspět jen v případě, že se jezdci i chodci a všichni ostatní účastníci silničního provozu budou cítit bezpečně. Proto v Lime pracujeme na tom, abychom úroveň bezpečnosti neustále zvyšovali, a to pro všechny,“ dodal.
Sdílené koloběžky lidé likvidují ve velkém. Problém se nevyhýbá ani Praze
Koloběžky na chodníku často čelí kritice a obtěžují i chodce v Praze. Za jízdu po chodníku mohou strážníci uložit pokutu dva tisíce korun, zřejmě se tak ale neděje tak často, aby to jezdce odradilo.
Zda díky nové technologii bude za jízdu po chodníku hrozit uživatelům ze strany samotné Lime nějaká pokuta, firma zatím nepotvrdila, ale ani to nevyloučila.
„Funkce je aktuálně ve fázi testování, takže implementace konkrétních postihů ze strany Lime by zatím byla předčasná. Jedná se navíc o věc, která se může lišit v jednotlivých městech, vždy dle lokálních podmínek a dohod s místními autoritami,“ řekl na dotaz Novinek provozní manažer Lime v ČR Ondřej Široký.
Nová technologie má za cíl získávat také údaje o tom, kde se lidé nejčastěji uchylují k jízdě po chodníku, a pomáhat tak městům s budováním potřebné infrastruktury.
Koloběžky jsou miliardový byznys. Za Lime, která funguje i v Praze, stojí peníze Uberu
„Jakmile tato data budeme mít k dispozici, můžeme je sdílet s městy a ještě lépe s nimi pracovat na zlepšování infrastruktury. V Praze to může znamenat například položení pruhu hladší dlažby tam, kde kočičí hlavy neumožňují pohodlnou jízdu na kole ani koloběžce, nebo budování oddělených cyklopruhů pro bezpečný pohyb v provozu,“ dodal Široký.
Další inovací Lime jsou koloběžky s baterií vyměnitelnou přímo v provozu. Ty firma nyní testuje v Paříži.