Článek
Podle analýzy Bloombergu na základě dat automobilového magazínu Just Auto je v Evropě zhruba tucet továren, které loni vyráběly na méně než polovinu maximální kapacity závodu. V ohrožení jsou proto prý tisíce pracovních míst.
Konkrétně zmiňuje například německé továrny Volkswagenu v Osnabrücku a Wolfsburgu, dále například závod Renaultu v Douai ve Francii nebo továrnu Stellantisu v italském Mirafiori. O českých autozávodech se článek nezmiňuje, podle přiložené grafiky se ale jejich situace jeví o trochu lepší a využití je v zelených číslech, tedy mezi 50 až 100 procenty kapacit.
Chybí nám odbyt pro dva závody, tvrdí vedení Volkswagenu
Výroba na méně než poloviční kapacitu je obvykle ztrátová, dodává Bloomberg. Naopak upozorňuje, že továrny obecně mohou vyrábět i na více než sto procent kapacit, pokud využijí práce přesčas nebo dodatečné směny.
Celoroční prodeje evropských aut se zasekly na o zhruba tři miliony nižších číslech, než bývaly před pandemií covidu. Poloprázdné továrny ohrožují tisíce pracovních míst, napsala agentura.
Half-empty car plants in Europe spell trouble for workers https://t.co/HAjiUGJN0I via @nicola_news @atorsoli @TomFevrier @pogkas pic.twitter.com/135s68TrmA
— Zoe Schneeweiss (@ZSchneeweiss) September 11, 2024
Neočekávaný pokles poptávky po elektromobilech a tvrdá konkurence na klíčových exportních trzích v USA a Číně znamená, že evropští výrobci musí šetřit na výdajích a investovat, aby zůstali konkurenceschopní. Zatímco v Evropě je nejprodávanějším modelem auta Tesla Y, na trhu se snaží prosadit i celosvětově úspěšní výrobci aut jako BYD.
Automobilový koncern Volkswagen tento týden formálně vypověděl dohodu o zajištění pracovních míst, která bránila propuštění zaměstnanců v jeho německých podnicích od roku 1994. Nyní o tom podle agentury DPA informoval odbory. Znamená to, že smlouva, která měla původně platit až do roku 2029, vyprší za šest měsíců, takže v červenci příštího roku může podnik začít v Německu propouštět.
Továrny jako srdce regionu
Vedení hovoří o možném uzavření až dvou závodů, které neuživí současná poptávka. Které to mají být, zatím neřeklo. Odbory propouštění a zavírání továren odmítají, apelují na využití čtyřdenního pracovního týdne.
Podle Fabiana Brandta, odborníka na autoprůmysl z poradenské firmy Oliver Wyman, čelí továrny na auta v Evropě „obrovskému tlaku na konsolidaci“, tedy škrtání nákladů. „Bude se vyhodnocovat, které továrny jsou nejméně efektivní,“ uvedl Wyman. Zavírat podle něj mohou i další závody z dodavatelského řetězce.
Riziko zavírání továren v Evropě v posledních letech stouplo i kvůli rostoucím nákladům na mzdy a energie v důsledku války na Ukrajině.
Pokud by se Evropě nepodařilo trend zvrátit, mělo by to pro ekonomiku starého kontinentu bolestivé dopady. Autoprůmysl tvoří víc než sedm procent hrubého domácího produktu EU a pracuje v něm přes 13 milionů lidí.
Automobilové továrny bývají ekonomickým centrem v regionu, živí subdodavatele, dopravce, ale i menší firmy v okolí, jako jsou třeba dodavatelé surovin či pokrmů pro závodní kantýny.